Jak opracować EVP, by wyróżnić pracodawcę?
Czym jest Employer Value Proposition oraz Employee Value Proposition?
Wciąż dostaję pytania – jak opracować EVP, czyli Employer Value Proposition lub Employee Value Proposition.
Dlatego postanowiłam zebrać wszystkie rady w jednym poście. Obok znajdziesz linki do artykuły na moim blogu.
Potraktuj go jako mini-kurs, dzięki niemu zrozumiesz istotę employer brandingu i samodzielnie opracujesz EVP.
Poznaj cechy dobrze zdefiniowanej propozycji wartości pracodawcy:
- EVP może być skrótem od angielskiego wyrażenia – zarówno Employer, jak Employee, a nawet Employment Value Proposition. Wszystko zależy od podejścia. A może to być:
- podejście outside-in, czego efektem jest marka pracodawcy lub
- podejście inside-out, a efektem marka pracodawcy z wyboru
chcesz wiedzieć więcej przeczytaj mój artykuł Przegląd wybranych koncepcji employer brandingowych
- Powinno być efektem procesu opracowania strategii employer brandingowej, który uwzględnia diagnozę organizacji, ocenę kultury organizacyjnej firmy, oczekiwania i przekonania pracowników i kandydatów oraz cele biznesowe, jak i cele employer brandingowe. Więcej informacji na temat jak zrozumieć proces employer brandingowy znajdziesz tutaj – LINK.
- To słowa i symbole, które powinny być równoważnikiem nazwy pracodawcy. Czyli kiedy wspomnisz nazwę pracodawcy, Twoi słuchacze od razu wymienią hasła, slogany, które kojarzą się z dana firmą / danym pracodawcą.
- Opisuje autentyczne, a nie deklaratywne atrybuty pracodawcy, pokazuje co takiego wnosi praca u danego pracodawcy w życie pracownika.
- Jest przyrzeczeniem publicznym, jednostronnym. Prezentuje atrybuty opisujące pracodawcę., by przyciągnąć właściwych kandydatów do organizacji.
- Ma być atrakcyjną propozycją pracy w oczach pracowników i kandydatów, a nie w opinii HR-owców. Liczy się perspektywa odbiorców, a nie nadawcy, a za takich uważa się przedstawicieli działu HR. Trzeba uwzględnić potrzeby pracowników, w tym indywidualne możliwości rozwoju pracownikow jak i kandydatów. Chcesz dowiedzieć się więcej jakie atrybuty są ważne dla kandydata i pracownika – przeczytaj artykuł na temat atrakcyjności pracodawcy – LINK. oraz zapoznaj się z raportem „Atrybuty Atrakcyjnego pracodawcy”, to efekt moich corocznych badan online.
- Celem jest wyróżnić pracodawcę na rynku pracy. Podobny cel stawiany jest przed kulturą organizacji. Zapoznaj się z osobnym postem na temat związku kultury organizacji a EVP.
- Powinno opierać się na kluczowych wartościach i normach obowiązujących w firmie. Tu znajdziesz więcej informacji na temat wartości – LINK.
- Wiele informacji na temat firmy dostarcza pierwszy kontakt kandydata z firmą. Sprawdź co o Twoim pracodawcy mówią artefakty – LINK.
- Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne EVP, czyli uniwersalna lista atrybutów, ponieważ każdy pracodawca jest inny, tworzy go inna grupa ludzi.
- Lista atrybutów obejmuje atrybuty racjonalne i emocjonalne. Większość ludzi na świecie ceni sobie fakty i na tej podstawie buduje własne opinie. Ale też połowa ludzkości to osoby z literką F (według typologii MBTI), które podejmują decyzje w oparciu o efekty jakie generuje na innych ludzi.
- Przy opracowywaniu EVP należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań takich jak:
- co angażuje ludzi w organizacji oraz
- po co (dlaczego) dana organizacja istnieje, jaki ma wpływ na ludzi, społeczność lokalną, planetę,
- co sprawia, że praca w danej firmie daje satysfakcję,
- jakie są wspólne wartości pracowników i firmy, oraz
- jak organizacja wypełnia kontrakt psychologiczny (niespisane oczekiwania i przekonania pracowników).
- Listę atrybutów EVP można pogrupować na:
- powszechne (większość pracodawców je oferuje),
- pożądane (oczekiwane przez pracowników) i
- unikalne (tylko dany pracodawca to oferuje).
- Może być częściowo modyfikowane w stosunku do poszczególnych grup odbiorców: stażystów versus pracowników stałych, osoby zatrudnione w różnych oddziałach firmy – jeśli atrybuty te są związane z infrastrukturą miejsca pracy. Więcej o tym znaj wisku, które nazywa się Team Value Proposition znajdziesz LINK.
- EVP może być zaprezentowane na różne sposoby. W Polsce dominuje wyliczanka w formie listy. EVP można zaprezentować też jako opis, historię, prezentację założyciela czy prezesa zarzadu.
- EVP jest podobne do CVP (Customer Value Proposition) w co najmniej dwóch obszarach: jednolitym pojmowaniu wizji i listy wartości i norm firmowych. Przeczytaj od czego warto zacząć budować wyróżnialności firmy LINK.
- Konstruując EVP warto skorzystać z 5 pytań takich jak:
- dlaczego nowy pracownik ma dołączyć do firmy,
- dlaczego ma w niej zostać,
- dlaczego ma dla niej ciężko pracować (starać się wykonywać pracę jak najlepiej),
- dlaczego ma rekomendować firmę innym oraz
- dlaczego miałby chcieć do niej wrócić.
- Ma wpływać na postawy i zachowania pracowników.
- Pracodawca opracowując EVP liczy na to, że pracownicy w firmie będą zaangażowani, że rekrutacja nowych osób będzie szybka i efektywna, pracownicy będą zmotywowani wewnętrznie, a firma będzie osiągać coraz lepsze wyniki biznesowe. Co to znaczy mieć zaangażowanych pracowników – LINK.
- EVP tworzy się biorąc pod uwagę: konkurencję i rynek pracy, wymagania etyczne i prawne, trendy rynkowe oraz oczekiwania interesariuszy. Poznaj 5 cech dobrego EVP.
- Przy opracowywaniu EVP można korzystać z różnych technik jak:
- 4P (praca jako produkt),
- strategia błękitnego oceanu (wyróżnij firmę, stwórz własny rynek) oraz
- canvas propozycji wartości (według A. Osterwaldera). Dowiedz się jak opracować rzetelną propozycję wartości z wykorzystaniem wspomnianych narzędzi.
- Dobrze opracowana propozycja wartości uwzględnia interesy pracodawców i pracowników i odnosi się do tzw. kontraktu psychologicznego – LINK.
- Zanim umówisz się na spotkanie z zarządem upewnij się, że propozycja EVP faktycznie wyróżnia Twojego pracodawcę na rynku pracy. Zakryj nazwę firmy i spójrz na listę atrybutów – czy na pewno jest unikalna, prawdziwa i łatwo kojarzy się z nazwą Twojego pracodawcy. Jeśli nie – to zacznij pracę nad EVP od nowa.
- Nawet najlepsza propozycja wartości EVP jest bezwartościowa, jeśli nie została pokazana i omówiona wśród pracowników i potencjalnych pracowników. Komunikacja wokół propozycji wartości jest równie ważna jak sama treść EVP.
- Propozycja odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy na tle konkurencji, oprócz wartości, również odnosi się do artefaktów (słownych, behawioralnych, symboli), które pomagają wyróżnić firmę na rynku pracy. Dowiedz się więcej tutaj.
- To kluczowy element marki pracodawcy. Twórcy tego pojęcia Tim Ambler i Simon Barrow w 1996 roku określili, że marka pracodawcy powinna odnosić się do korzyści funkcjonalnych, ekonomicznych i psychologicznych, które identyfikują danego pracodawcę. Przeczytaj ich artykuł.
- Propozycja wartości to nie jest jedyny sposób wyróżnienia pracodawcy, można wyróżniać się przez pakiet korzyści, listę wartości albo kulturę organizacji w ogóle. Można wyróżnić 4 sposoby budowania marki pracodawcy – LINK.
- Najlepsze rezultaty osiągną te zespoły, które połaczą pracę, by poprzez zdefiniowanie propozycji wartości realizować cele rekrutacyjne i marketingowe (wizerunkowe). Należy wziąć pod uwagę wiedzę i narzędzia jakimi dysponują dwa działy w firmie: HR oraz Komunikacji.
- Autentyczna, unikalna propozycja wartości czyli korzyści z pracy oferowane przez pracodawcę to podstawa strategii komunikacji. W kolejnym kroku jest nagłaśniana w komunikacji zewnętrznej np. w mediach społecznościowych oraz komunikacji wewnętrznej, kierowanej do swoich pracowników. W dłuższym czasie poprawia poziom satysfakcji z pracy oraz zaangażowania, ponieważ firma oferuje swoim pracownikom to, czego oni sami oczekują. Chcesz krok po kroku przygotować EVP, a potem skupić się na kreowaniu wizerunku – skorzystaj z kursu online „Jak zadbać o wizerunek pracodawcy, by przyciągać właściwych kandydatów?”
Zdaje sobie sprawę, że temat EVP jest aktualny.
- Ponadto masz możliwość obejrzenia zapisu webinarów „Jak opracować EVP?”, które odbyły się w 2018 i 2022 roku.
- Możesz też skorzystać z kursów online pierwszy „Employer branding od A do Z, czyli jak skutecznie opracować strategię employer brandingową i plan działań employer brandingowych” to kompleksowe vademecum zawierające ponad 45 lekcji oraz prawie 50 bonusów, w trakcie których szczegółowo omawiam powyższe zagadnienia.
- Dostępny jest też drugi kurs „Jak opracować propozycję EVP w 5 krokach?”
Napisałam też kilka tekstów naukowych:
- Przegląd wybranych koncepcji employer brandingowych
- Nowe wyzwania stojące przed urzędami w Polsce – budowanie marki pracodawcy
Specjalnie dla Ciebie wybrałam artykuły, które pomogą Ci zrozumieć czym jest employer branding czyli proces budowania marki pracodawcy oraz jaką rolę w tym procesie pełni propozycja EVP. Potraktuj te listę jako mini-kurs. Jak masz pytania – pisz śmiało.
Julita Dąbrowska
Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,