Czy wiesz jakie atrybuty charakteryzują atrakcyjnych pracodawców w Polsce?

  • Pierwszy raport badania „Atrakcyjni Pracodawcy” powstał w 2022 roku, teraz prezentuję kolejny uwzględniający wyniki badania z 2023 roku.
  • Badania zostały przeprowadzone online metodą CAWI, w którym pytaliśmy kandydatów i pracowników co sądzą o swoich pracodawcach.
  • Respondenci oceniali 25 atrybutów w 2022 roku, natomiast w 2023 roku już 31 atrybutów opisujących czynniki brane pod uwagę przy wyborze pracodawcy.
  • Inspiracją do badania jest raport opracowany przez P. Berthona, M. Ewinga, L.L. Haha w 2005 roku.
  • Dzięki badaniom poznaliśmy odpowiedzi na ważne pytania, które interesują każdego dbającego o swój wizerunek pracodawcę, mianowicie:
    • które czynniki są najważniejsze dla kandydatów (osób poszukujących pracy), a które dla osób już pracujących;
    • które czynniki są najważniejsze dla respondentów z różnych grup wiekowych;
    • które atrybuty sa najważniejsze dla kobiet, a które dla mężczyzn.

Przeczytaj wpis na blogu i dowiedz się więcej co sprawia, że dana firma jest postrzegana jako atrakcyjny pracodawca.

O jakie grupy atrybutów pytaliśmy respondentów?

Komponent ekonomiczny

jak wynagrodzenia i benefity finansowe (ang. economic value)

Komponent społeczny

jak relacje z innymi ludźmi w firmie (ang. social value)

Komponent rozwojowy

czyli jak można kształtować karierę zawodową (ang. development value)

Komponent zastosowania wiedzy

czy mogę dzielić się swoją wiedza i doświadczeniem w firmie (ang. application value)

Komponent przyciągania zainteresowania do firmy

jak rozpoznawalne marki konsumenckie, nagrody (ang. interest value)

Czym ten raport różni się od innych? 

Dotychczas raporty opisujące atrakcyjne miejsca pracy prezentowały rankingi atrakcyjnych pracodawców.

Autorzy rankingów nie prezentują natomiast jakie atrybuty brano pod uwagę oraz jak liczne jest grono respondentów oceniających poszczególnych pracodawców.

Raport „Atrakcyjni Pracodawcy” skupia się na ocenie aż 31 atrybutów opisujących atrakcyjne miejsce pracy.

W ten sposób poznaliśmy które atrybuty są bardzo ważne, ważne, mniej ważne lub nieważne dla kandydatów i pracowników i tak powstał ranking atrybutów. 

 

Informacje opublikowane w raporcie podsumowującym badanie atrakcyjności pracodawców w Polsce pomogą Ci:

  • wyeliminować niepewność co naprawdę liczy się dla kandydatów i dla pracowników,
  • zweryfikować listę atrybutów stanowiącą tzw. propozycję EVP (ang. Employer/Employee Value Proposition),
  • upewnić się czy przekazujesz istotne informacje kandydatom i pracownikom na temat miejsca pracy i pracodawcy.,
  • przygotować listę tematów, które warto poruszać w komunikacji zewnętrznej (na stronie internetowej, w postach w social mediach, w filmach korporacyjnych, w ogłoszeniach rekrutacyjnych), jak i w komunikacji wewnętrznej (w rozmowach i spotkaniach, przy inicjowaniu akcji wewnętrznych)

Co jest najważniejsze da kandydatów i pracowników w 2023:

  • przyjemne środowisko pracy
  • uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego
  • dobre relacje z przełożonym

Co ważne? W 2023 roku w stosunku do 2022 roku najważniejsze atrybuty to atrybuty społeczne, relacyjno-godnościowe.

Pobierz raport i poznaj więcej wskazówek.

Państwa raport okazał się niezwykle pomocny. Bardzo przejrzyście i obrazowo przedstawione zostały wyniki, które jasno pokazują, dlaczego uznanie jest tak ważne także w kulturze polskich firm.

Wynikowe raportu zostały wykorzystane w naszym szkoleniu kadry managerskiej oraz były istotnym wsparciem w promowaniu kultury feedbacku i otwartej komunikacji.

Cieszę się, że takie badania się odbyły, bo pomogły działom HR lepiej odpowiadać na potrzeby Pracowników.

Agnieszka Miliszkiewicz-Pajdzińska

Dyrektor Personalny NEE, Keller Polska Sp. z o.o.

Wyniki tego raport powinni poznać polscy pracodawcy chcący konkurować na rynku pracy. Ważne jest, aby pracodawcy uwzględniali te zmieniające się preferencje i dostosowywali swoje strategie rekrutacyjne i oferty pracy do oczekiwań kandydatów. Praca nad budowaniem stabilnych relacji z pracownikami i oferowanie atrakcyjnych warunków zatrudnienia może pomóc przyciągnąć wysokiej jakości kandydatów i zatrzymać ich na dłużej.

Jak wynika z raportu, stoimy przed nowym obliczem polskiego rynku pracy, gdzie kandydat szuka stabilnego zatrudniania na długie lata, pracując w przyjaznej atmosferze z możliwością rozwoju swojego i organizacji. Wykorzystując tę wiedzę jako pracodawcy możemy stać się bardziej konkurencyjni na tak zmiennym rynku pracy, gdzie pracownik stanowi największą wartości, a zarazem najtrudniejszą do pozyskania i utrzymania w organizacji.

Jerzy Jułga

Claas Polska

Oto dostępne raporty „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”

Na początek pobierz raport bezpłatny i przekonaj się jak wiele cennych informacji i wskazówek zawiera. W raporcie tym prezentowanych jest tylko 6 najwyżej ocenionych atrybutów.

Jeśli potrzebujesz więcej informacji, chcesz poznać pełną listę rankingową 31 atrybutów oraz tego jak jest oceniany każdy atrybut przez różne grupy respondentów (pod kątem płci, wieku i statusu zawodowego) to wybierz raport płatny. Interesuje Cię rownież jaka zmiana w rankingu atrybutów w ocenie kandydatów i pracownikow zaszła w 2023 roku w stosunku do 2022 to wybierz raport płatny. Dane te pomogą Ci szybciej i dokładniej zweryfikować strategię komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej dla marki Twojego pracodawcy.

 

Warunki korzystania z raportu

  • Z chwilą pobrania niniejszego raportu Pobierający uzyskuje prawo do wykorzystania raportu wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Pobierającego z wyłączeniem udostępniania raportu w całości, w częściach lub we fragmentach podmiotom trzecim.
  • Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana, przechowywana w systemach, serwisach, bazach, wyszukiwarkach internetowych lub przesyłana, udostępniana w jakiejkolwiek formie lub za pomocą jakichkolwiek środków elektronicznych, mechanicznych, fotokopii, nagrywania lub w inny sposób bez uprzedniej pisemnej zgody autorki raportu.
  • Cytowanie fragmentów raportu nie może zmieniać ich sensu, jest dopuszczalne wyłącznie w materiałach sporządzanych przez Pobierającego na własne potrzeby pod warunkiem opatrzenia cytowanych fragmentów „Julita Dąbrowska, Raport z badania atrakcyjności pracodawców w Polsce, 2023″ i podaniem adresu strony internetowej www.julitadabrowska.pl 

POZNAJ BADACZY:

Julita Dąbrowska

  • ekspertka marketingu, PR, employer brandingu z ponad 25-letnim doświadczeniem,
  • autorka dwóch bestsellerów „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce” oraz „Praktyka employer brandingu. Rozmowy z menedżerami”,
  • absolwentka studiów doktoranckich w ALK oraz Szkoły Consumer Intelligence PTBRIO,
  • przeprowadziła ponad 100 wywiadów z top menedżerami firm w Polsce,
  • autorka raportu „Co czeka firmy w Polsce w 2020 roku” opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Interim Managerów w grudniu 2017 roku,
  • autorka raportu z badania jakościowego 7 polskich software house’ów, opublikowanego w czerwcu 2019 roku, w którym opublikowano nowy model marki pracodawcy,
  • autorka raportu „Oceń swojego szefa, oceń swoją szefową” z 2022 roku, 
  • doświadczony trener, ponad 6000 godzin szkoleniowych, wykładowca akademicki w ALK, SWPS, UE w Poznaniu i Uczelni Łazarskiego.

Jesteś zainteresowana indywidualnym raportem syndykatowym dla Twojego pracodawcy?

Napisz do mnie, odezwę się w najkrótszym możliwym czasie i przedstawię więcej szczegółów oferty.