Persona kandydata
Co to takiego? To opis idealnego kandydata, którego pracodawca chce pozyskać do firmy, zrekrutować.
Stworzenie persony kandydata to pierwszy krok, który trzeba tworzyć jeśli pracodawca chce chce realizować:
Jednak w zależności od tego w jakim celu opracowywana jest persona będą brane pod uwagę różne informacje na temat kandydatów. Przydadzą się wskazówki z praktyki marketingu dotyczące grup docelowych, by dowiedzieć się jak przebiega ten proces.
Skąd czerpiemy informacje na temat idealnego kandydata?
Tworzenie person rozpocznij od pozyskania informacji i analizy kim są nasi pracownicy w firmie. Skupiamy naszą uwagę na tzw. talentach, osobach, które są szczególnie ważne dla firmy – ze względu na swoją wiedzę, postawy i zachowania oraz sposób realizacji celów firmowych.
W ramach takiej analizy (statystycznej) – dostępnej w działach HR – interesują nas:
- jakie uczelnie, kursy, studia podyplomowe ukończyli nasi najlepsi pracownicy,
- w jakim wieku są te osoby
Te informacje pozwalają doprecyzować jakich umiejętności merytorycznych oczekuje pracodawca od kandydatów.
Natomiast te bardziej szczegółowe dane uzyskamy od pracowników w ramach wywiadów indywidualnych, grupowych, warsztatów (gier), badań opinii pracowników oraz obserwacji pracy najlepszych i najgorszych kandydatów (tzw. shadowing).
Z drugiej strony interesuje nas opinia zarządu, by uzyskać odpowiedzi na pytania z jakimi wyzwaniami powinni poradzić sobie idealni kandydaci. To będą wskazówki dotyczące ogólnej charakterystyki, cech osobowości, ale i listy osobistych wartości, sposobu patrzenia na świat i radzenia sobie z niepewnością oraz zmianą.
Profil persony powinien uwzględniać też dopasowanie do kultury organizacyjnej.
Jakie dane zawiera opis persony?
Przykładowa lista zawiera:
🔵 dane demograficzne:
- wiek kandydata,
- miejsce zamieszkania
- coraz rzadziej umieszcza się dane na temat płci kandydata, stanu cywilnego kandydata, w tym faktu posiadania dzieci
🔵 dane psychologiczne:
- preferowane wartości osobiste (spójne z wartościami firmowymi),
- kompetencje społeczne,
- korzystanie z mediów (co czyta, słucha, ogląda) kandydat, jakie treści go interesują,
- znajomość social mediów i sposób korzystania z nich,
- znajomość komputera i specyficznego oprogramowania,
- osobiste ambicje np. sportowe (tzw. potrzeba samorealizacji),
- życie po pracy czyli sposób spędzania czasu wolnego: z rodziną, z książką, w kuchni, na sportowo, na grach komputerowych, hobby (kluby zainteresowań)
- nastawienie do życia: optymista, pesymista, pragmatyk
- kogo ceni dana osoba czyli kto może być przekaźnikiem informacji
🔵 dane związane z postrzeganiem pracy:
- rola pracy w życiu
- ambicje zawodowe
- preferowany sposób komunikacji
- sposób uczestnictwa w zespole (tzw. role Belbina)
- preferowany pracodawca: branża, wielkość firmy, kapitał firmy
- chęć brania odpowiedzialności na siebie za siebie, swój zespół
- najważniejsze atrybuty związane z atrakcyjnym miejsce pracy -> co bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze pracodawcy
Ten podstawowy szablon możesz dowolnie modyfikować.
Co dalej?
Na podstawie pytań persony, które bedą wykorzystywane w marketingu rekrutacyjnym czy w ogóle w kampaniach wizerunkowych powinny dostarczać jasnych wskazówek z jakich kanałów komunikacji korzystają kandydaci oraz jakie tematy związane z pracodawcą i pracą są dla nich interesujące.
Najtrudniejsze pytanie? Ilu takich kandydatów jak opisanych w personie jest w społeczeństwie. Takich danych nie ma.
Budowanie persony kandydata możesz przeprowadzić samodzielnie, pomogą Ci w tym różnorodne programy i aplikacje online. Ja jednak rekomenduję grupowy, warsztatowy proces tworzenia persony kandydata – w sali konferencyjnej, przy tablicy, flipcharcie.
Czasami będzie to oznaczać zdefiniowanie kilku grup docelowych, czyli kilku typów i kilku opisów person kandydata. Inne informacje zawrzesz w opisie person kandydata w rekrutacji (będzie bardziej rozbudowana) a inne w celu marketingowym, jakim jest kształtowanie wizerunku pracodawcy.