Archetypy a wizerunek pracodawcy

 

Najpierw czym są archetypy? To zbiór mitów opisujących zachowania wybranych typów bohaterów.

W zależności od autora nazwy archetypów mogą się różnić. Zazwyczaj jest ich 12.

Archetypy wychodzą się z teorii osobowości Carla Junga.

Duży wpływ na teorię archetypów miał również Joseph Campbell – polecam Ci jego książkę „Bohater o tysiącu twarzy”

Skoro archetypy odnoszą się do zachowań swoich bohaterów, to można również prześledzić historie tych bohaterów, czyli w jaki sposób poradzili sobie w wyzwaniami losu.

 

Oto lista archetypów:

  • Mędrzec
  • Czarodziej
  • Błazen
  • Strażnik
  • Towarzysz
  • Kochanek
  • Odkrywca
  • Twórca
  • Opiekun
  • Buntownik
  • Niewinny
  • Bohater

 

Wybór archetypu tylko po nazwie bohatera z reguły jest nieprawidłowy. Bardziej pokazuje którego bohatera ceni sobie marketer (opiekun marki) niż jak wynikałoby to z filozofii bohatera – czyli firmy / organizacji.

Archetypy podpowiadają jak skonstruować opowieść marki – ale uwaga trzeba też zastanowić się jakie przeszkody ma do pokonania bohatera, jakimi zdolnościami dysponuje i czego boi się bohater.

A to dlatego, że każdy archetyp można opisać poprzez:

  • podstawowe pragnienie
  • cel, który chce osiągnąć bohater (archetyp)
  • obawy
  • talenty, którymi obdarzony jest bohater

 

Stąd już bliski wniosek – archetypy wykorzystuje się przede wszystkim w strategii komunikacji, by nakreślić sposób opowiadania o firmie.

Bo bohaterem opowieści, w tym przypadku kiedy kreuje się wizerunek pracodawcy, jest pracodawca.

 

Jak dobrze wybrać archetyp dla pracodawcy?

Zacznij od audytu marki pracodawcy. To pozwoli Ci doprecyzować jaki jest sens i cel istnienia firmy, jaka jest prawdziwa lista wartości oraz kim są odbiorcy marki pracodawcy.

W drugim kroku trzeba opracować EVP – propozycję wartości która dostarcza odpowiedzi na pytanie – dlaczego warto tutaj pracować.

Następnie odpowiedz sobie na pytanie: w czym moja firma pomaga kandydatom, pracownikom oraz w jaki sposób to robi. I to jest kluczowe pytanie.

Ponieważ każdy z archetypów inaczej podejdzie do realizacji zadania jakim jest zaspokojenie 4 najpopularniejszych i najważniejszych potrzeb odbiorców – kandydatów i pracowników.

A skąd wiemy które potrzeby sa kluczowe dla odbiorców. Odpowiedzi na to pytanie udzieliły autorki – Margaret Mark i Carol Pearson w książce „The outlaw and the hero”. Niestety nie jest dostępna po polsku.

Autorki wymieniają 4 potrzeby:

  • stabilizacji i kontroli
  • zmiany i dążenia do mistrzostwa
  • przynależności
  • niezależności

Jak widzisz te potrzeby są pochodną teorii motywacji. Ich autorzy zastanawiali się przecież co – czyli jaka potrzeba – jest ważna i motywuje nas do działania.

Podobnie jest z archetypami, jest potrzeba która motywuje do działania.

Jak widzisz każdy z archetypów w inny sposób działa, czyli w inny sposób pomaga swoim klientom zewnętrznym. Jedni odkrywają reguły, inni pomagają, jeszcze inni coś tworzą, pokonują przeszkody i podejmują liczne próby.

Dlatego tak ważne jest poznanie zachowań typowych dla danego pracodawcy: czy pracodawca kontroluje, a może rozwiązuje problemy, odkrywa, opiekuje się?

Czy łatwo wybrać właściwy archetyp? Niestety nie.

Zanim wybierzesz archetyp, nawet jeśli jesteś start-upem, trzeba przeanalizować:

  • kulturę organizacji: jej sens istnienia, jej wartości, marzenia założycieli,
  • oraz zachowania ludzi w organizacji, rytuały i obowiązujące normy
  • kulturę pracy – czy firma wszystko kontroluje czy obdarza zaufaniem swoich ludzi

 

W tym celu:

  • przeprowadza się badania desk research – głównie komunikacji
  • wywiady z kluczowymi osobami w firmie oraz wśród klientów zewnętrznych
  • organizuje się warsztaty kreatywne, by lepiej poznać motywację wewnętrzną ludzi i ich wpływ na zachowania codzienne

Dodatkowo warto przestudiować badania opinii pracownikow – satysfakcji, zaangażowania oraz kultury organizacji. Mogą dostarczyć sporo informacji o faktycznych zachowaniach w firmie, tych preferowanych przez zarząd.

 

Zainteresował Cie temat – możesz obejrzeć nagranie mojego szkolenia online „Archetypy a wizerunek pracodawcy„. Dostęp możesz kupić w sklepie online.

 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online