Praktyczna wiedza na temat kultury organizacji

 

Kilka faktów na temat kultury organizacji:

  • każda organizacja ma własną, unikalną kulturę organizacji,
  • na początkowym etapie działania firmy kultura organizacji jest kształtowana przez jej założycieli, którzy często z czasem stają się jej właścicielami, członkami zarządu,
  • kultura firmy zmienia się z czasem pod wpływem zmian zewnętrznych (kryzysy, zmiany prawne, zmiany społeczne) i wewnętrznych (kryzysy, konflikty, zmiany modelu działania firmy, odejście kluczowych osób z firmy).

 

Kultura organizacyjna odpowiada za następujące procesy w firmie:

  • kształtowanie tożsamości (definiujemy kim jesteśmy i kim chcemy być)
  • socjalizację nowych osób (poprzez proces wdrażania nowych osób do firmy tzw. onboarding i dzielenie się informacjami jak działamy)
  • integrację ludzi w firmie (mam wspólne wartości, zasady, rytuały, łączy nas ta sama historia i mamy te same dążenia)
  • regulację zachowań (każdy pracownik może zwrócić uwagę innym, sam decyduje czy działa zgodnie z firmowymi wartościami i normami)

Oto polecane wpisy na powyższe tematy:

  • Po co badać kulturę organizacjilink

 

Jak badamy kulturę organizacji:

  • jeśli chcemy dowiedzieć się kim jesteśmy, jakie są nasze wartości, czym się wyróżniamy to możemy skorzystać z metod jakościowych, które obejmuje takie działania jak:
    • desk research
    • wywiady z wybranymi osobami w firmie (właściciele, członkowie zarządu, przedstawiciele różnych działów)
    • wywiady z wybranymi klientami firmy
    • obserwacje (poznajemy artefakty, normy, rytuały, kodeksy działania, listę wartości)
    • eksperymenty (jak postąpią ludzie w firmie w danej sytuacji)
  • jeśli chcemy dowiedzie się jak firmę postrzegają pracownicy firmy, czy znają misję, wartości firmowe, jakie są ich postawy i zachowania to wówczas możemy wykorzystać metody ilościowe czy ankiety badawcze
    • badania ankietowe przeprowadza się w firmach liczących co najmniej 70 osób, by można było przeprowadzi analizy statystyczne

Oto lista polecanych wpisów, które omawiają powyższe tematy:

  • Czemu służą artefakty? – link 
  • Wartości – czy rzeczywiście budują markę pracodawcy?link 
  • Rzecz o odpowiedzialności link 
  • Odpowiedzialność – puste słowa czy rzeczywistość link 

 

Jakie decyzje podejmują pracodawcy na podstawie badania kultury organizacji:

  • jak zmienić postawy i zachowania pracownikow.
  • jak wykorzystać mocne i słabe strony firmy w opracowaniu propozycji EVP (Employer Value Proposition),
  • jak wyróżnić firmę na rynku pracy, jak pisać o pracodawcy wykorzystując mocne strony firmy,
  • jak przyciągnąć nowe, właściwe osoby do firmy,
  • czy pracownicy znają listę firmowych wartości i w codziennej pracy działają zgodnie z nimi,
  • czy menedżerowie dają dobry przykład i w codziennej pracy podejmują decyzje zgodnie z firmowymi wartościami i misją firmy,

Oto lista polecanych wpisów na powyższe tematy:

  • Kultura organizacji a EVPlink 
  • Czy pracodawcy okazują zaufanie swoim pracownikom?link
  • Kultura organizacji jako element marki pracodawcylink 
  • Czy kultura organizacji ma znaczenie?link 
  • Proces employer brandingowy link
  • Odpowiedzialność a wizerunek pracodawcy link

 

W jaki sposób badam kulturę organizacji i w czym mogę Ci pomóc:

Badania opinii pracowników przeprowadzam od 2 dekad. Są to zarówno badania satysfakcji, zaangażowania, jak i kultury organizacji.

W 2019 roku przeprowadziłam badania jakościowe kultury organizacji wśród 7 polskich firm IT. Możesz przeczytać raport na ten temat – LINK.

Przeprowadzam też badania ilościowe, zgodnie z ankietą badawczą.  TUTAJ – znajdziesz więcej informacji na ten temat. 

Ankieta składa się z 24 pytań, które badają 4 obszary takie jak:

  • znajomość i rozumienie sensu i celu istnienia firmy (wizji, misji),
  • znajomość i identyfikację wartości firmowych wśród pracowników,
  • styl przywództwa stosowany przez menedżerów w firmie,
  • komunikację wewnętrzną i jej wpływ na współpracę.

Dzięki temu klient-pracodawca otrzymuje odpowiedzi nie tylko na pytania: jaka jest nasza kultura organizacji, ale również czy i jak kultura organizacji wpływa na wizerunek i markę pracodawcy

Możesz obejrzeć nagranie szkolenia na temat „Jak kultura organizacji wpływa na markę pracodawcy?” – TUTAJ. 

Co ważne wykorzystując jedną ankietę badawczą można dodać pytania badające poziom satysfakcji i poziom zaangażowania pracowników. To sprawdzony sposób badania opinii pracowników.

W ten sposób przebadaliśmy już kilka firm produkcyjnych w Polsce. Masz pytania? Pisz śmiało!

 

Polecam Twojej uwadze inne wpisy dotyczące kultury organizacji na moim blogu:

  • Bogowie zarządzania czyli inne spojrzenie na kulturę organizacji (omawiam w tym artykule typologię C. Handy’ego & R. Harrisona, którzy przeprowadzili badania ankietowe) link 
  • Czy pracodawcy okazują zaufanie swoim pracownikom?link
  • Raport z 1. badania jakościowego kultury organizacji polskich firm IT – link

 

Polecane książki na temat badania kultury organizacji:

  • Geert Hofstete „Kultury i organizacje”,
  • Gareth Morgan „Obrazy organizacji”,
  • Lidia Zbiegień-Maciąg „Kultura w organizacji”

 

Polecam rownież nagranie szkolenia – „Co sprawia, że pracownicy są związani z firmą” 

 

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online

Proszę napisz co Cię interesuje, a czego nie znalazłaś na mojej stronie.
Julita Dąbrowska

Julita Dąbrowska

Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,