Praktyczna wiedza na temat kultury organizacji
Kilka faktów na temat kultury organizacji:
- każda organizacja ma własną, unikalną kulturę organizacji,
- na początkowym etapie działania firmy kultura organizacji jest kształtowana przez jej założycieli, którzy często z czasem stają się jej właścicielami, członkami zarządu,
- kultura firmy zmienia się z czasem pod wpływem zmian zewnętrznych (kryzysy, zmiany prawne, zmiany społeczne) i wewnętrznych (kryzysy, konflikty, zmiany modelu działania firmy, odejście kluczowych osób z firmy).
Kultura organizacyjna odpowiada za następujące procesy w firmie:
- kształtowanie tożsamości (definiujemy kim jesteśmy i kim chcemy być)
- socjalizację nowych osób (poprzez proces wdrażania nowych osób do firmy tzw. onboarding i dzielenie się informacjami jak działamy)
- integrację ludzi w firmie (mam wspólne wartości, zasady, rytuały, łączy nas ta sama historia i mamy te same dążenia)
- regulację zachowań (każdy pracownik może zwrócić uwagę innym, sam decyduje czy działa zgodnie z firmowymi wartościami i normami)
Oto polecane wpisy na powyższe tematy:
- Po co badać kulturę organizacji – link
Jak badamy kulturę organizacji:
- jeśli chcemy dowiedzieć się kim jesteśmy, jakie są nasze wartości, czym się wyróżniamy to możemy skorzystać z metod jakościowych, które obejmuje takie działania jak:
- desk research
- wywiady z wybranymi osobami w firmie (właściciele, członkowie zarządu, przedstawiciele różnych działów)
- wywiady z wybranymi klientami firmy
- obserwacje (poznajemy artefakty, normy, rytuały, kodeksy działania, listę wartości)
- eksperymenty (jak postąpią ludzie w firmie w danej sytuacji)
- jeśli chcemy dowiedzie się jak firmę postrzegają pracownicy firmy, czy znają misję, wartości firmowe, jakie są ich postawy i zachowania to wówczas możemy wykorzystać metody ilościowe czy ankiety badawcze
- badania ankietowe przeprowadza się w firmach liczących co najmniej 70 osób, by można było przeprowadzi analizy statystyczne
Oto lista polecanych wpisów, które omawiają powyższe tematy:
- Czemu służą artefakty? – link
- Wartości – czy rzeczywiście budują markę pracodawcy? – link
- Rzecz o odpowiedzialności – link
- Odpowiedzialność – puste słowa czy rzeczywistość – link
Jakie decyzje podejmują pracodawcy na podstawie badania kultury organizacji:
- jak zmienić postawy i zachowania pracownikow.
- jak wykorzystać mocne i słabe strony firmy w opracowaniu propozycji EVP (Employer Value Proposition),
- jak wyróżnić firmę na rynku pracy, jak pisać o pracodawcy wykorzystując mocne strony firmy,
- jak przyciągnąć nowe, właściwe osoby do firmy,
- czy pracownicy znają listę firmowych wartości i w codziennej pracy działają zgodnie z nimi,
- czy menedżerowie dają dobry przykład i w codziennej pracy podejmują decyzje zgodnie z firmowymi wartościami i misją firmy,
Oto lista polecanych wpisów na powyższe tematy:
- Kultura organizacji a EVP – link
- Czy pracodawcy okazują zaufanie swoim pracownikom? – link
- Kultura organizacji jako element marki pracodawcy – link
- Czy kultura organizacji ma znaczenie? – link
- Proces employer brandingowy – link
- Odpowiedzialność a wizerunek pracodawcy – link
W jaki sposób badam kulturę organizacji i w czym mogę Ci pomóc:
Badania opinii pracowników przeprowadzam od 2 dekad. Są to zarówno badania satysfakcji, zaangażowania, jak i kultury organizacji.
W 2019 roku przeprowadziłam badania jakościowe kultury organizacji wśród 7 polskich firm IT. Możesz przeczytać raport na ten temat – LINK.
Przeprowadzam też badania ilościowe, zgodnie z ankietą badawczą. TUTAJ – znajdziesz więcej informacji na ten temat.
Ankieta składa się z 24 pytań, które badają 4 obszary takie jak:
- znajomość i rozumienie sensu i celu istnienia firmy (wizji, misji),
- znajomość i identyfikację wartości firmowych wśród pracowników,
- styl przywództwa stosowany przez menedżerów w firmie,
- komunikację wewnętrzną i jej wpływ na współpracę.
Dzięki temu klient-pracodawca otrzymuje odpowiedzi nie tylko na pytania: jaka jest nasza kultura organizacji, ale również czy i jak kultura organizacji wpływa na wizerunek i markę pracodawcy.
Możesz obejrzeć nagranie szkolenia na temat „Jak kultura organizacji wpływa na markę pracodawcy?” – TUTAJ.
Co ważne wykorzystując jedną ankietę badawczą można dodać pytania badające poziom satysfakcji i poziom zaangażowania pracowników. To sprawdzony sposób badania opinii pracowników.
W ten sposób przebadaliśmy już kilka firm produkcyjnych w Polsce. Masz pytania? Pisz śmiało!
Polecam Twojej uwadze inne wpisy dotyczące kultury organizacji na moim blogu:
- Bogowie zarządzania czyli inne spojrzenie na kulturę organizacji (omawiam w tym artykule typologię C. Handy’ego & R. Harrisona, którzy przeprowadzili badania ankietowe) – link
- Czy pracodawcy okazują zaufanie swoim pracownikom? – link
- Raport z 1. badania jakościowego kultury organizacji polskich firm IT – link
Polecane książki na temat badania kultury organizacji:
- Geert Hofstete „Kultury i organizacje”,
- Gareth Morgan „Obrazy organizacji”,
- Lidia Zbiegień-Maciąg „Kultura w organizacji”
Polecam rownież nagranie szkolenia – „Co sprawia, że pracownicy są związani z firmą”
Julita Dąbrowska
Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,