Obejrzyj nagranie szkolenia „Wartości w employer brandingu”

 

Wartości w employer brandingu

 

Kiedy odpowiadasz za wizerunek i markę pracodawcy z pewnością poruszasz również temat wartości firmowych.

Wartości są elementem:

  • kultury organizacji,
  • modelu marki pracodawcy, który opracowałam w 2019 roku,
  • często wymienianymi atrybutami propozycji EVP, która ma na celu wyróżnienie firmy na rynku pracy.

 

Wartości to coś cennego, o co warto walczyć w życiu, ale też za czym warto podążać.

Pytanie, które warto sobie zadać brzmi – dlaczego specjalista EB powinien dbać o wartości firmowe? Oto kilka wskazówek:

 

Wartości jako element kultury organizacji

Wartości obok artefaktów, rytuałów, norm i kluczowych założeń opisują kulturę organizacji (czytaj więcej TUTAJ). Ta zaś wpływa na postawy i zachowania wszystkich ludzi w firmie. 

Im wyższy poziom internalizacji wartości osobistych i firmowych wśród pracowników i menedżerów, tym można zaobserwować wyższy poziom zaangażowania ludzi w pracę i w organizację. 

Studiując listę wartości można szybko zauważyć czy wartości firmowe są ukierunkowane na klientów zewnętrznych, czy też wewnętrznych. W Polsce zdecydowana większość pracodawców z firm komercyjnych w centrum uwagi stawia klientów zewnętrznych. 

To czy firmowe wartości są faktycznie ważne dla pracowników i menedżerów zweryfikuje życie – w sytuacjach trudnych, niejednoznacznych czy kryzysowych. 

 

Wartości jako element marki pracodawcy

Wartości są spoiwem łączącym firmę i jej pracowników i menedżerów. Oto właśnie chodzi w kreowaniu marki pracodawcy. O ile sens i cel istnienia firmy odpowiada na pytanie – czym firma chce się zajmować, w jakiej branży działać, jakie problemy klientów zewnętrznych rozwiązywać, to już lista wartości daje wskazówki – w jaki sposób ten cel będzie realizowany, według jakich zasad. 

O wartościach firmowych powinna być już mowa na etapie rekrutacji, w ogłoszeniach rekrutacyjnych i w trakcie kampanii rekrutacyjnej. Obowiązkowo również w procesie onboardingu, a potem w trakcie wykonywania swoich codziennych obowiązków i zadań. 

Co ciekawe, w firmach, w których wartości są ważne, silne – nie są one spisane, ale stale dyskutowane. 

Dowiesz się więcej na temat modelu marki pracodawcy TUTAJ oraz na temat roli wartości w kreowaniu marki – pisałam o tym TUTAJ. 

 

Zadania dla EB-owca związane z wartościami firmowymi:

  • inicjowanie działań związanych w wyborem firmowych wartości wśród pracowników, 
  • przygotowanie strategii komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, w której mowa będzie o wartościach firmowych i ich roli w organizacji, 
  • opracowanie kodeksu wartości, 
  • przypominanie listy wartości i prowadzenie stałych dyskusji na temat wartości wsród ludzi w firmie,
  • opracowanie tzw. culture booków,
  • dbanie o przestrzeganie wartości – bycie rzecznikiem wartości w firmie 

 

Polecam Twojej uwadze wpisy: