Gdzie powinni promować się pracodawcy?
Również na rynku informacji o pracodawcach rządzi prawo popytu i podaży. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę MBE w 2013 roku wśród 1858 studentów kierunków finansowych.
Media własne
Podaż: Pracodawcy preferują tzw. media własne do promocji marki pracodawcy. Powód jest oczywisty – wysoki poziom kontroli procesu dystrybucji informacji. Wśród najczęściej wymienianych przez badanych studentów narzędzi komunikacyjnych króluje internet (w tym strony własne pracodawców oraz informacje zamieszczane w serwisach informacyjnych), targi pracy, ogłoszenia w prasie, radio i telewizji oraz organizowane szkolenia i warsztaty dla studentów.
Przykłady mediów własnych:
- własna strona internetowa, szczególnie zakładka kariera / praca, aktualności
- szkolenia i warsztaty organizowane przez pracodawcę – dla studentów, kandydatów, stacjonarne oraz online (webinary)
- dnia otwarte
- opracowanie case studies i ich publikacji na łamach blogu firmowego, w firmowej gazetce
- wykłady i seminaria, w których pracownicy dzielą się swoją wiedza i reprezentują pracodawcę
- imprezy branżowe, połączone z prezentacja na temat pracodawcy
Media pozyskane jak social media i blogi
Popyt: czego oczekują studenci? Raczej informacji z tzw. mediów pozyskanych – zweryfikowanych przez osoby trzecie. W tej grupie narzędzi komunikacyjnych znajdują się: wiedza i informacje pozyskane w trakcie imprez branżowych, materiały z agencji doradztwa personalnego, materiały z urzędów pracy. Na uwagę zasługują dwa narzędzia komunikacyjne wysoko cenione przez studentów – organizacja dni otwartych oraz case studies – (grupa tzw. mediów własnych) nad tymi narzędziami pracodawca ma dużą kontrolę.
Przykłady mediów pozyskanych:
- opinie znajomych, członków rodziny – czyli osób, którym ufamy
- publikacje na stronach urzędów pracy
- informacje w mediach społecznościowych, na profilach innych osób: pracowników, doradców HR, konsultantów, blogerów, podcasterów
- wywiady udzielane blogerom
- wywiady publikowane na łamach czasopism, jako rozdziały książki – jak to zrobiłam w książce „Praktyka employer brandingu. Rozmowy z menedżerami”
Media płatne
Są to media, w których informacje o firmie pojawiają się jako reklamy i artykuły sponsorowane.
Przykłady:
- ogłoszenia o pracodawcy na łamach portali z ogłoszeniami o pracę
- wpisy o pracodawcy w katalogach dystrybuowanych podczas targów pracy
- wpisy o pracy publikowane w katalogach dystrybuowanych przez urzędy pracy
- artykuły sponsorowane o pracodawcy – w portalach, czasopismach studenckich i czasopismach HR-owych
- reklamy w radio, telewizji czy portalach ogólnodostępnych i branżowych
Podsumowanie
Na co się decydować? Jeśli zależy Ci na uzyskaniu szybkiej rozpoznawalności marki to zdecydowanie trzeba pomyśleć o mediach płatnych, które powinny docierać do szerokiego (kilkutysięcznego) grona kandydatów i pracowników. Natomiast jeśli zależy Ci na uzyskaniu pozytywnych opinii, rekomendacji, to skup się na mediach społecznościowych, a le pamiętaj, że jest t proces i zajmie Ci co najmniej 6 miesięcy.
Polecam także: