Czym jest bezpieczeństwo psychiczne?
Może znasz z autopsji lub słyszałaś podobne historie:
Sytuacja 1. Jesteś na spotkaniu, na którym omawiane są bieżące projekty w dziale. Jedna osoba prosi o opinię innych, ale nikt nie chce zabrać głosu. Wszyscy podkreślają, że to ciekawa inicjatywa, ale wymaga jeszcze dopracowania. Wszyscy patrzą na szefa i czekają na jego reakcję. Wszyscy zgadzają się z decyzją szefa.
Sytuacja 2. W dziale toczy się dyskusja na temat projektu, który prowadzi Twój kolega. Otrzymujesz e-maile od swoich kolegów, a w nich ucięte informacje i komentarze innych. Nie masz pełnych wypowiedzi i wiesz, że w ten sposób można manipulować informacjami i wywołać konflikty między współpracownikami. Z czasem wszyscy kopiują wszystkich w korespondencji biurowej.
Co to oznacza?
- To przykłady sytuacji, w których nie mamy zaufania do naszych kolegów i koleżanek.
- Boimy się zabrać głos w dyskusji, bo nie wiemy jakie będą tego konsekwencje.
- Nie chcemy być postrzegani jako kozioł ofiarny.
- Nie robimy nic, bo boimy się potencjalnych kar – utraty premii, benefitów czy ostracyzmu.
- Wszystko nam obojętnieje.
- Boimy się isc na urlop, bo nie wiadomo co wydarzy się w firmie i czy nie zostaniemy obwinieni za jakieś zaniedbania.
To przykłady sytuacji, które nie gwarantują tzw. bezpieczeństwa psychicznego pracownikom.
Firma też ponosi konsekwencje.
- Nikt nie zgłasza żadnych błędów, by nie być winnym błędu.
- Nikt nie zgłasza nowych sugestii rozwiązań, by nie narazić sie na krytykę.
- Nikt nie ufa swoim współpracownikom i stawia siebie na pierwszym miejscu.
- Nikt nie chce pomagać innym.
- Nikt nie chce brac na siebie osobistej odpowiedzialności, w obawie przed konsekwencjami.
- Nikt nie zwróci uwagi szefowi, nawet jeśli ten popełnia błąd, w obawie przed strachem.
- Każdy oczekuje, że decyzję podejmie szef i to on wezmie na siebie pełną odpowiedzialność.
A co jeśli pracodawcą jest: szpital, przychodnia medyczna, biuro projektowe?
Wiele na ten temat pisała Amy Edmondson w swojej książce.
Czy można to zmienić? Tak.
Ale najpierw należy upewnić się, że poziom bezpieczeństwa psychicznego w firmie jest niski i wymaga poprawy.
Można to zrobić w ramach badania kwestionariuszowego poziomu satysfakcji i zaangażowania pracowników.
Na co warto zwrócić uwagę w badaniu?
W badaniu należy zapytać o następujące kwestie:
- czy pracownicy mają możliwość zgłaszania własnych pomysłów i sugestii,
- czy przełożeni uwzględniają sugestie pracowników przy rozwiązywaniu problemów w pracy,
- jak działa komunikacja wewnętrzna, czy jest przejrzysta,
- czy ludzie w firmie okazują sobie szacunek,
- czy ludzie w firmie sobie ufają.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do mnie. Pytania badające poziom bezpieczeństwa psychicznego w firmie należy formułować po rozpoznaniu kultury organizacji.
Jeśli pracodawcy zależy na zaangażowaniu pracownikow, w pierwszej kolejności firma powinna przeprowadzić badania i upewnić sie czy w firmie pracownicy czują sie bezpieczenie – fizycznie i psychicznie.
Photo by Amy Hirschi on Unsplash
Julita Dąbrowska
Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,