Czym jest bezpieczeństwo psychiczne?

 

Może znasz z autopsji lub słyszałaś podobne historie:

 

Sytuacja 1. Jesteś na spotkaniu, na którym omawiane są bieżące projekty w dziale. Jedna osoba prosi o opinię innych, ale nikt nie chce zabrać głosu. Wszyscy podkreślają, że to ciekawa inicjatywa, ale wymaga jeszcze dopracowania. Wszyscy patrzą na szefa i czekają na jego reakcję. Wszyscy zgadzają się z decyzją szefa.

 

Sytuacja 2. W dziale toczy się dyskusja na temat projektu, który prowadzi Twój kolega. Otrzymujesz e-maile od swoich kolegów, a w nich ucięte informacje i komentarze innych. Nie masz pełnych wypowiedzi i wiesz, że w ten sposób można manipulować informacjami i wywołać konflikty między współpracownikami. Z czasem wszyscy kopiują wszystkich w korespondencji biurowej.

Co to oznacza?

  • To przykłady sytuacji, w których nie mamy zaufania do naszych kolegów i koleżanek.
  • Boimy się zabrać głos w dyskusji, bo nie wiemy jakie będą tego konsekwencje.
  • Nie chcemy być postrzegani jako kozioł ofiarny.
  • Nie robimy nic, bo boimy się potencjalnych kar – utraty premii, benefitów czy ostracyzmu.
  • Wszystko nam obojętnieje.
  • Boimy się isc na urlop, bo nie wiadomo co wydarzy się w firmie i czy nie zostaniemy obwinieni za jakieś zaniedbania.

 

To przykłady sytuacji, które nie gwarantują tzw. bezpieczeństwa psychicznego pracownikom.

 

Firma też ponosi konsekwencje.

  • Nikt nie zgłasza żadnych błędów, by nie być winnym błędu.
  • Nikt nie zgłasza nowych sugestii rozwiązań, by nie narazić sie na krytykę.
  • Nikt nie ufa swoim współpracownikom i stawia siebie na pierwszym miejscu.
  • Nikt nie chce pomagać innym.
  • Nikt nie chce brac na siebie osobistej odpowiedzialności, w obawie przed konsekwencjami.
  • Nikt nie zwróci uwagi szefowi, nawet jeśli ten popełnia błąd, w obawie przed strachem.
  • Każdy oczekuje, że decyzję podejmie szef i to on wezmie na siebie pełną odpowiedzialność.

 

A co jeśli pracodawcą jest: szpital, przychodnia medyczna, biuro projektowe?

Wiele na ten temat pisała Amy Edmondson w swojej książce.

 

Czy można to zmienić? Tak.

Ale najpierw należy upewnić się, że poziom bezpieczeństwa psychicznego w firmie jest niski i wymaga poprawy.

Można to zrobić w ramach badania kwestionariuszowego poziomu satysfakcji i zaangażowania pracowników.

 

Na co warto zwrócić uwagę w badaniu?

W badaniu należy zapytać o następujące kwestie:

  • czy pracownicy mają możliwość zgłaszania własnych pomysłów i sugestii, 
  • czy przełożeni uwzględniają sugestie pracowników przy rozwiązywaniu problemów w pracy,
  • jak działa komunikacja wewnętrzna, czy jest przejrzysta, 
  • czy ludzie w firmie okazują sobie szacunek,
  • czy ludzie w firmie sobie ufają. 

 

Potrzebujesz pomocy? Napisz do mnie. Pytania badające poziom bezpieczeństwa psychicznego w firmie należy formułować po rozpoznaniu kultury organizacji. 

Jeśli pracodawcy zależy na zaangażowaniu pracownikow, w pierwszej kolejności firma powinna przeprowadzić badania i upewnić sie czy w firmie pracownicy czują sie bezpieczenie – fizycznie i psychicznie. 

Photo by Amy Hirschi on Unsplash

Julita Dąbrowska

Julita Dąbrowska

Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online, 

Proszę napisz co Cię interesuje, a czego nie znalazłaś na mojej stronie.

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online