Odkryj sekrety dobrych relacji w polskich organizacjach: książki które warto przeczytać

Interesują Cię kwestie employer brandingu, kreowania wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy, wzrostu satysfakcji i zaangażowania pracowników? Chcesz odkryć sekrety budowania zdrowych relacji w polskich organizacjach?

Zacznij od przeczytania książek, które z pewnością dostarczą bezcennych spostrzeżeń i wskazówek na temat wspierania pozytywnych relacji w miejscu pracy.

Niezależnie od tego, czy jesteś menedżerem, który chce poprawić komunikację między zespołami, czy pracownikiem, członkiem zespołu, trenerem, który chce poprawić swoje umiejętności interpersonalne, te książki są lekturą obowiązkową.

Nawiązywanie i utrzymywanie zdrowych relacji ma kluczowe znaczenie dla każdego odpowiedzialnego pracodawcy. organizacji. I nie mam tu na myśli tylko etapu rekrutacji, onboardingu, candidate experience, ale przede wszystkim troskę o codzienne relacje w firmach (employee experience). To przecież obszar HR.

Tym razem pokazuję książki polskich autorów, wielu z nich to badacze i badaczki zarządzania, psychologii społecznej i socjologii, ale i trenerzy/trenerki oraz menedżerowie/menedżerki.

Książki tym cenniejsze, że nie tylko opisują polskie case studies, ale i oferują praktyczne porady i przykłady z życia wzięte.

Zdrowe relacje w polskich organizacjach są ważne

Już dwukrotnie przeprowadziłam badanie najwyżej cenionych atrybutów opisujących atrakcyjne miejsca pracy, atrakcyjnych pracodawców w Polsce. Raport top line możesz pobrać z mojej strony.

Wniosek z badania z 2023 roku jest jednoznaczny – liczą się przede wszyskich aspekty społeczne,  w tym dobre relacje z przełożonym, okazywanie szacunku i uznania oraz przyjemne środowisko pracy.

Niezależnie od branży czy wielkości firmy, dobrze funkcjonujące relacje między pracownikami, menedżerami i współpracownikami są niezbędne dla funkcjonowania firmy w ogóle.

 W polskich organizacjach, podobnie jak w innych miejscach na świecie, relacje między ludźmi są podstawowym fundamentem efektywnej komunikacji i osiągania celów osobistych i firmowych. Jednak wokół nas najwięcej jest książek angielskojęzycznych autorów, więc tym bardziej warto wymienić polskich.

Właśnie odniesienie się do polskich warunków jest najważniejszą zaletą tych książek.

 

Rekomendowane książki na temat zdrowych relacji w organizacjach

 

17 śmiertelnych błędów szefa – Rafał Szczepanik

Zaskakuje od samego początku. Napisana w formie kryminału, nie można się przy niej nudzić. Liczne zwroty akcji trzymają w napięciu. A przy tym w drugiej części autor przytacza wyniki autorskich badań oraz wyjaśnia niuanse zachowań i motywacji menedżerów.

Kup ją online.

Organizacje i archetypy – Monika Kostyra

Wysoko cenię sobie prace Moniki Kostyry, a tę szczególnie. Opowieści są dobrym sposobem na prezentację kultury organizacji. Zebrane informacje od pracowników, partnerów, obserwatorów organizacji umożliwiają dalszą analizę jakościową i wyciąganie wniosków – to jaka jest nasza firma. A prezentacja relacji ludzi w firmie w formie odniesienia do archetypów jest niezwykle pomocna. Od razu uprzedzam to książka popularnonaukowa, odnosi się do wielu źródeł naukowych i pokazuje warsztat badacza. Wymaga skupienia się.

Kup ją online.

 

Jeśli nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o ludzi – Agnieszka Politańska, firma ASTOR

To historia powstania i rozwoju krakowskiej firmy IT – ASTOR – opowiedziana przez 3 kluczowe osoby kadry zarządzającej. Dla mnie bezcenne źródło wiedzy, że w Polsce można tworzyć odpowiedzialne miejsce pracy, kreować unikalną kulturę organizacyjną oraz brać pod uwagę i kwestie ekonomiczne (generowanie przychodów, zysków), jak i zaspokajanie potrzeb klientów zewnętrznych i pracowników. 

Kup ją online.

 

Zarządzanie przez odpowiedzialność – Aleksander Kisil 

Odpowiedzialność to jedna z najcześciej wymienianych wartości w polskich firmach. Jak sprawie, by pracownicy chcieli brać na siebie odpowiedzialność za firmę? Autor prezentuje wiele koncepcji badawczych, modele zarządzania, omawia wyniki badań i formułuje ciekawe wnioski – do wdrożenia każdego dnia.

Pełna partycypacja w zarządzaniu – Ryszard Stocki, Piotr Prokopowicz, Grzegorz Żmuda

To kompleksowe wprowadzenie do Total Participation Management – wdrożone w firmach: Toyota, W.L. Gore, SEMCO i SouthWest Airlines. Książka pomoże zrozumieć założenia tego stylu zarządzania oraz odpowie na pytanie – czy w Polsce również mogą powstać firmy TPM.

Sensotwórczość – Joanna Heidtman, Piotr Piasecki

Wszystko zaczyna się od pytania – czy moja praca w danej organizacji ma sens. Jeśli nie to jak to zmienić. Autorzy omawiają 7 sposobów tworzenia wartości w zespołach. Do tego przykłady z polskiej praktyki.

Kup ją online.

 

Ograniczone przywództwo – Andrzej Koźmiński 

Subiektywna ocena polskich top menedżerów przygotowana przez rektora ALK na podstawie 29 wywiadów. Wykorzystano tutaj wzorowo analizę jakościową historii przypadków. Z tej książki dowiesz się jak radzą sobie menedżerowie w trudnych sytuacjach – osobistych i zawodowych – oraz jakie napotykają ograniczenia.

Kup ją online.

 

Zachowania się ludzi w pracach zespołowych – Stanisław Galata

Jeśli nurtuje Cię pytania co sprawia, ze ludzie zachowują się w ten a nie inny sposób, to sięgnij po tę książkę. Ta popularnonaukowa pozycja pokazuje wpływ czynników zewnętrznych (egzogennych) i wewnętrznych (endogennych) na zachowania ludzi w firmach.

Zmiana kulturowa w organizacji – Małgorzata Czerska 

oraz Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania – Urszula Gros

To vademecum praktycznej wiedzy na temat kultury organizacji, zwięzłe podsumowanie najważniejszych trendów badawczych oraz prezentacja narzędzi menedżerskich. Obowiązkowa pozycja dla tych, którzy uważają, że da się zmienić kulturę organizacji szybko. Wyjaśnia zasady współpracy i zaangażowania w zespołach. Obowiązkowa lektura.

Kup ją online. 

Pracownicy o pracodawcach – Krzysztof Klinkiewicz

Tylko dla ludzi o mocnych nerwach? Bogate opracowanie z badań jakościowych na temat tego jak firmy pojmują społeczną odpowiedzialność biznesu, prezentacja wywiadów i ich podsumowanie. Obala mity skutecznego zarządzania, utartych zasad. Ciekawy przegląd postrzegania firm przez pracowników. Umożliwia podnoszenie swoich kompetencji poznanych jako menadżera otwartego i uczącego się.

Kup ją online. 

Ta lista będzie uzupełniana.

Na stronie umieszczam linki afiliacyjne do Ceneo.pl.

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online