Książki o employer brandingu, HR – które warto przeczytać!

Są różne sposoby zdobywania wiedzy, ja bardzo lubię czytać książki i artykuły naukowe, a potem te nową wiedzę stosować w praktyce.

Na tym blogu znajdziesz już sporo recenzji przeczytanych przeze mnie książek – choćby na stronie z rankingiem ciekawych książek.

Dziś wybrałam te, które dotyczą relacji w firmach. Troska o obopólnie korzystne relacje pracowników z pracodawcą, de facto z menedżerami i innymi współpracownikami to sedno employer brandingu. 

Relacje te decydują o tym czy ludzie bedą chcieli pracować w danej firmie na dłużej, czy będzie ich interesować tylko praca za wysokie wynagrodzenie, a przy nadarzającej się okazji zmienią pracodawcę.

Oto książki, od których warto zacząć. Znajdziesz w nich opisy autorskich badań, zdobędziesz wiedzę z pierwszej ręki.

Kiedy chcę pogłębić swoją wiedzę na temat nowego zjawiska, zawsze staram się dotrzeć do pierwszej publikacji, która je opisywała. Dopiero w drugiej kolejności czytam książki, które są powieleniem oryginalnych tekstów. Te są zazwyczaj interpretacją pierwotnej myśli.

 

Drive – Daniel Pink

Wprowadzenie do motywacji 3.0 i wskazanie słabych punktów motywacji opartej na kiju i marchewce. Co ważne autor odnosi się do badań Ryana&Deci – wciąż mało znanych psychologów społecznych w Polsce, którzy zrewolucjonizowali teorie motywacji.

Kup ją online. 

 

Dziewięć kłamstw o pracy – Marcus Buckingham, Ashley Goodall

Tym razem mowa jest o badaniach ADP, które skupiły się wokół kultury organizacji. Ta książka obala 9 mitów zarządzania, ale i pokazuje siłę relacji w zespole. Studia przypadków i przykłady przekonująco zachęcają do wprowadzania zmian w firmach.

Kup ją online. 

 

Firma bez strachu – Amy Edmondson

Firmy chcą być coraz bardziej innowacyjne, doceniane przez klientów zewnętrznych, ale nie bardzo wiedzą jak się zmienić. Powszechne narzędzia kontroli (czasu pracy, korzystania z narzędzi, oprogramowania, sprzętu), szukanie kozła ofiarnego skutecznie zmniejsza zaangażowanie pracowników. Autorka daje sprawdzone rady jak zmienić kulturę organizacji z korzyścią dla całej firmy.

Kup ją online. 

 

Korporacyjni rebelianci – Joost Minnaar, Pim de Morree

Napisana z humorem, osobistą refleksją książka prezentuje niezwykłe miejsca pracy, w których radykalnie zmieniono zasady – postawiono na człowieka, jego talenty oraz na wartości takie jak zaufanie i odpowiedzialność. Obalono też tezę, że zmiany te można wprowadzać tylko w niektórych krajach z uwagi na kulturę narodową organizacji. Duża dawka inspiracji.

Kup ją online. 

 

Od dobrego do wielkiego – James Collins

Świetna książka opisująca autorską metodę badań organizacji odnoszących sukcesy w USA przez wiele dekad. Ale przede wszystkim gotowa recepta na sukces, uwzględniająca przede wszystkim zasady przywództwa, konsekwencji i kreowania odpowiedzialnej kultury pracy.

Kup ją online.

 

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej – Patrick Lencioni

Klasyka książek o biznesie. Dobrze znana piramida dysfunkcji, która zaczyna się od braku zaufania i unikania konfliktów w zespole. A wszystko podane w formie krótkiej historii z punktu widzenia różnych członków zespołu.

Kup ją online.

 

Potęga dobrej komunikacji w zespole – Edgar Schein

Kluczem do dobrej komunikacji są pytania. Cała trudność polega jednak na tym w jaki sposób formułujemy pytania, co nami kieruje – ciekawość i szacunek czy chęć ośmieszenia rozmówcy. Wiele dobrych przykładów z życia.

Kup ją online.

 

Potęga relacji w zarządzaniu – Edgar Schein, Peter Schein

Czyli o tzw. pokornym zarządzaniu. Książka kierowana do menedżerów z wieloma przykładami działań i ich interpretacją. Gotowa recepta na zmiany dla odpowiedzialnych i dojrzałych menedżerów.

Kup ją online.

 

Pracować inaczej – Frederic Laloux

Kiedy ukazała się w Polsce w 2015 roku zrobiła niemałe zamieszanie. Autor opisał wiele organizacji, które wywróciły zarządzanie do góry nogami – odeszły od centralnego kaskadowego zarządzania, zaufały pracownikom, pozwoliły na popełnianie błędów i odniosły sukces. To on wprowadził do języka biznesu określenie turkusowych organizacji.

Kup ją online.

 

Przepływ – Mihaly Csikszentmihalyi

Książka podsumowująca lata badań nad tzw. doświadczeniem optymalnym (ang. Flow) To stan koncentracji, pogrążenie całkowite na wykonywanej czynności. Zanika poczucie upływu czasu, ludzie wykorzystują maksimum swoich możliwości i talentów. Na początek trzeba jednak wyznaczyć sobie cele.

 

Pstryk – Chip Heath, Dan Heath

Książka o zmianach, o tym jak trudno się zmienić i jak trudno wprowadzić zmiany. Wielką zaletą jest omówienie życiowych przykładów udanych zmian opartych na dwóch systemach: emocjonalnym i racjonalnym (w przykładach mowa jest o słoniu i jeźdźcu).

Kup ją online.

 

Punkt przełomowy – Malcolm Gladwell

Z tej książki dowiesz się jak jesteśmy poddawani manipulacji, jakie zastosowano techniki i dlaczego są tak skuteczne. Opisane przekłady dają wiele do myślenia.

Kup ją online.

 

Siła nawyku – Charles Duhigg

Liczne opisane przykłady wskazują jak wiele błędów popełniamy w życiu i w pracy, ponieważ kierujemy się nawykami. Nawet kiedy już zdajemy sobie sprawę, że czas je zmienić, to wprowadzanie nowych reguł, zwyczajów staje się trudnym zadaniem. Potrzebna jest samodyscyplina. A okazuje się, że czasami wystarczy 14 dni.

Kup ją online.

 

Taka praca nie ma sensu – Tony Schwartz

Tym razem autor zebrał historie z wielu firm, porównał wyniki badań naukowych i skupił się na opisie 4 podstawowych potrzeb człowieka pracującego (fizycznych, umysłowych, emocjonalnych i duchowych). Zaproponował też rozwiązania. Skutecznie przekonuje, że równowaga życiowa jest konieczna by cieszyć się życiem i pracą.

Kup ją online. 

 

W poszukiwaniu doskonałości w biznesie – Thomas Peters, Robert Waterman

Autorzy dokonali podsumowania badań przeprowadzonych w 43 firmach amerykańskich. Zadali sobie pytanie co sprawia, że firmy odnoszą sukcesy. W odpowiedzi odkryli, że dla ludzie ważne są wartości. Opracowali też 8 zasad, by znaleźć się na szczycie. Wydana 20 lat temu nadal jest aktualna.

Kup ją online. 

 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online