Po co badać zaangażowanie pracowników?
Powodów jest kilka:
- Znamy firmy, które odniosły sukcesy dzięki zaangażowanym pracownikom.
Przykład:
Firma 3M ma w swojej ofercie różnorodne produkty, które zaprojektowali / wymyślili jej pracownicy. Podobnie jest w firmie Google, która poszerza swoje portfolio o produkty zaproponowane przez jej pracowników.
Mówię o zaangażowanych w organizację.
- Zaangażowani pracownicy codziennie ratują nam zdrowie i życie.
Mowa jest o tzw. pracownikach misyjnych, zaangażowanych w swoją pracę. Wśród nich są: pielęgniarki, ratownicy, strażacy, policjanci, wojsko, ale i nauczyciele.
Teraz mówię o zaangażowanych w pracę.
W obszarze EB, wciąż powtarzamy, że celem działań employer brandingowych jest przede wszystkim wzrost i utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników.
Korzyści dla pracodawców są ogromne:
- firmy zdobywają lub utrzymują przewagę rynkową dzięki pracownikom – ich pomysłom, wiedzy, doświadczeniom, postawie i codziennej pracy; dzieje się tak i w start-upach, i w firmach dojrzałych
- firmy działają w czasach VUCA, ponieważ to ich pracownicy nie boją się podejmować decyzji, ponosić odpowiedzialności w sytuacjach trudnych, konfliktowych i wymagających natychmiastowej reakcji.
Czym jest zaangażowanie?
Według A.M. Saksa to: intelektualne i emocjonalne oddanie organizacji.
Według Hays Group to intencja pracownika, aby pozostać w danej organizacji oraz chęć podnoszenia wysiłku na rzecz firmy.
(wybrane definicje na podstawie książki Marty Juchniewicz „Zaangażowanie pracowników”)
Pracodawców interesuje odpowiedź na pytanie – jak zbadać zaangażowanie.
Jak badać zaangażowanie pracowników?
Sposobów jest wiele, zależy jaki model zaangażowania wybierzemy.
Mówiąc – model zaangażowania – mam na myśli jakie elementy są brane pod uwagę.
Oto kilka znanych przykładów z życia:
- Model Gallupa wykorzystuje 12 pytań i na tej podstawie badacze Instytutu Gallupa wyliczają jaki jest proces pracowników zaangażowanych i niezaangażowanych w organizacji,
- Model AON Hewitt (obecnie to Kincentric) uwzględnia 6 grup czynników: ludzie, praca, wynagrodzenie, możliwości, praktyki organizacyjne, jakość życia; Na tej podstawie również wyliczany jest wskaźnik zaangażowania w firmie,
- Model firmy Mercer uwzględnia aż 13 czynników,
- Model WIGOR opracowany przez zespół Marty Juchnowicz, SGH
- Model Meyera & Allen, uwzględniający 3 komponenty
- Model PERMA opracowany przez M. Seligmanna, przedstawiciela psychologii pozytywnej i określenia „szczęście w pracy”
O czym warto pamiętać przygotowując badanie zaangażowania pracowników?
- Na początku należy wybrać listę czynników, które zostaną uwzględnione w badaniu, czyli de facto wybór modelu zaangażowania. Jest ich wiele. Każda firma badawcza stosuje inny model.
Wybór modelu badania zaangażowania zależy od potrzeb pracodawcy. Zawsze jest to decyzja indywidualna. - Badanie zaangażowania powinno uwzględniać dwa aspekty:
- Zaangażowanie w pracę.
- Zaangażowanie w organizację.
- Możemy porównywać ze sobą tylko tych pracodawców, którzy przeprowadzili badania zaangażowania z wykorzystaniem tej samej metody badania (ankieta, skala odpowiedzi).
Moje podejście do badania zaangażowania
Stosuję dwa rozwiązania w zależności od tego jaki jest cel badania zaangażowania uzgodniony z klientem-pracodawcą:
- Opracowuję szyty na miarę kwestionariusz badania dla danego pracodawcy, uwzględniający ważne dla pracodawcy czynniki i obszary.
- Wykorzystuję sprawdzony model zaangażowania opracowany przez Meyera & Allena, badający trzy elementy: poznawczy (wiedza), emocjonalny (odczucia) i behawioralny (postawy i zachowania).
Czasami pracodawcy decydują się, by w jednej ankiecie przebadać satysfakcję i zaangażowanie pracowników. Jest to jak najbardziej możliwe.
Masz pytania – pisz!
Photo by Alexander Schimmeck on Unsplash
Obejrzyj nagranie szkolenia online:
Obejrzyj nagranie szkolenia online:
Julita Dąbrowska
Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,