Co to są benefity pracownicze?

Benefity pracownicze to dodatkowe świadczenia oferowane przez pracodawcę, które wykraczają poza tradycyjne wynagrodzenie. Są to benefity pozapłacowe, które mają na celu zaspokojenie potrzeb pracowników oraz zwiększenie zaangażowania pracowników.

 

Benefity pracownicze — przykłady

Benefity pracownicze mogą mieć różne formy, takie jak karta sportowa, pakiet medyczny, dofinansowanie posiłków, dodatkowy dzień urlopu wychowawczego, szkolenia finansowane przez pracodawcę czy elastyczne godziny pracy lub dobrze znana już praca zdalna. Wiele firm oferuje również ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną czy bonus za osiągnięte cele.

Najpopularniejsze benefity pracownicze pomagają motywować pracowników i tworzyć pozytywną atmosferę w pracy. Ale też informacje na temat benefitów decydują o tym czy dany kandydat zainteresuje się pracodawcą i ewentualnie przyjmie ofertę pracy.

Czasami pracodawcy – znam firmę IT – mają skrajną opinię i w ogóle nie oferują żadnych benefitów. Tłumaczą to tym, ze ponadprzeciętna pensja pozwala na opłacenie wszystkich benefitów samodzielnie przez pracownika.

Dlatego warto zastanowić się, jakie świadczenia pozapłacowe mogą być najbardziej pożądane przez zatrudnionych.

 

Jakie benefity wybierają pracownicy?

Różne badania jak Antal, Randstad, Pracuj.pl, pokazują, że coraz więcej pracowników przykłada wagę do benefitów oferowanych przez swoich pracodawców. Nie chodzi tylko o tradycyjne dodatki pozapłacowe, takie jak dodatkowe benefity pracownicze czy dodatki do wynagrodzenia. Rynek benefitów stale się rozwija, a w perspektywie 2024 roku możemy spodziewać się jeszcze większego nacisku na dobrane benefity.

Pracownicy biurowi chcą elastycznego czasu pracy, możliwości pracy zdalnej, a także dostępu do szerokiego portfolio szkoleń w tym nauki języka obcego i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Pracownicy produkcyjni i magazynowi, jak i sprzedawcy, kurierzy mają odmienne oczekiwania. Wolą karty żywieniowe, dofinansowanie posiłków dla pracowników,  paczki dla dzieci pracowników z okazji świąt, dodatkowy dzień wolny z okazji dnia rodziny, dofinansowanie do kursów umożliwiających zdobycie certyfikowanych uprawnień czy programy prozdrowotne, najcześciej jako badania profilaktyczne na terenie zakładu pracy.

Benefity powinny pomagać zaspokoić potrzeby i oczekiwania pracowników oraz wspierać cenione przez pracowników wartości jak: zdrowie, szczęście, rodzina, szacunek.

 

Które benefity dla pracowników sprawdzą się najlepiej?

Jak sprawdzić, które benefity dla pracowników sprawdzą się najlepiej? Na początek musisz zastanowić się nad specyfiką twojej firmy i tego, co będzie najbardziej motywować pracowników, zatrzymywać ich w organizacji i wspierać proces rekrutacji nowych osób do firmy. 

Kolejna sprawa, to zwrócenie uwagi na rynek pracy i to, co oferują inne miejsca pracy. Polecam Ci przestudiuj różne raporty. Jednym z nich jest mój coroczny raport „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”, który dostarcza informacji jakie jest ranking ważności tego co oferują pracodawcy.

Koniecznie przeprowadź ankiety wśród pracowników. Tylko 10 proc. pracodawców w ogóle zadaje pytania swoim pracownikom odnośnie do tego czy korzystają z oferty benefitów i tego które sa dla nich najważniejsze. Mówiłam o tym bardzo szeroko podczas jednego z Forum Employer Brandingu. Możesz kupić dostęp do tego nagrania TUTAJ. 

 

Ważnym wnioskiem z analizy moich badań jest fakt, że benefity należy rozpatrywać w kontekście:

  • procesu rekrutacji, co przyciąga kandydatów, jakie są ich oczekiwania, a co wyróżnia firmę na tle konkurencji,
  • bezpieczeństwa psychicznego, a więc promocji swobody decyzji, rozwoju zawodowego i budowania relacji z przełożonym i kolegami i koleżankami w pracy,
  • kultury organizacji, w tym jej norm, wartości i reguł postępowania,
  • promocji atrakcyjnego miejsca pracy, jako pracy u pracodawcy z wyboru,

 

Ranking najpopularniejszych benefitów w 2024

W internecie znajdziesz bardzo wiele raportów omawiających benefity. Traktuj je jednak ostrożnie, ponieważ większość z nich to materiały propagandowe, przygotowane na zlecenie szkół językowych, firm ubezpieczeniowych i banków, firm oferujących kafeterie benefitów.

Każda organizacja to inne środowisko pracy, kultura pracy a benefity to odpowiedzi na potrzeby pracowników oraz ich oczekiwania. 

Z każdego z nich dowiesz się, że benefity są kluczowym elementem motywowania pracowników do efektywnej pracy. Zalecam ostrożność. Dziś już sporo wiemy na temat procesów motywacji. Kiedyś powoływaliśmy się na teorie Maslowa, ERG, Vrooma i innych. Ja polecam najpierw zapoznaj się z teorią samorealizacji – Deci & Ryana, opisaną w kilku książkach Amy Edmondson czy Daniela Pinka. 

 

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online