Jak pracodawcy wypowiadają się na temat swoich pracowników?

 

Chcesz dowiedzieć się jak pracodawcy, którzy odnoszą sukcesy doceniają swoich pracowników? Właśnie to sprawdziłam!

 

Na początku 2021 roku ukazała się lista firm najszybciej zwiększających swoją wartość, czyli „Diamenty Forbesa 2021”.

W zestawieniu tym, jak podaje Forbes, znalazły się firmy, które w 3 ostatnich latach zwiększały swoją wartość.

Dane zweryfikowano na podstawie sprawozdań składanych do KRS. Te nagrodzone mogą pochwalić się co najmniej 15 proc. rocznym wzrostem swojej wartości.

 

Publikacja ukazała się jako dodatek do miesięcznika  oraz jako publikacja online.

Obok rankingu dodatek zawiera ponadto artykuły sponsorowane przygotowane przez wyróżnione firmy. I przez nie zatwierdzone (jak reklamy).  

 

Teksty te mają na celu prezentację firmy czytelnikom Forbesa.

Dodatek „diamenty Forbesa 2021” przedstawia sylwetki 111 firm. Są to zarówno firmy małe, średnie i duże.

 

Mnie zaś zainteresowały głównie te teksty sponsorowane.

Chciałam dowiedzieć się jak doceniane przez miesięcznik ekonomiczny firmy (pracodawcy) wypowiadały się na temat swoich pracowników i zespołów?

 

Chciałam się upewnić, czy prezesi i/lub właściciele firm doceniają swoich pracowników i czy wspominają o tym w artykułach sponsorowanych.

Ponadto w jakich słowach pracodawcy opisują swoich pracowników.

 

Dlatego też przeprowadziłam wraz z moim kolegą Marcinem Łączyńskim badanie jakościowe wybranych fraz w artykułach sponsorowanych.

 

Interesowały nas frazy:

zespół (ludzi, pracowników)

– pracownicy

 

Oto wnioski z naszego badania.

 

Jak pracodawcy wypowiadają się o zespołach?

O ZESPOŁACH wspomina tylko 45 proc. pracodawców, czyli 50 na 111 firm.

 

Liczba wzmianek na temat zespołów wynosi: 60.

 

Wzmianki na temat ZESPOŁÓW można podzielić na 4 grupy:

 

  1. Najczęściej (26 wzmianek) pracodawcy odnosili się do faktu, że za sukcesem firmy stoi zespół fachowców.

 

Przykład:

Mówiąc o sukcesie, nie sposób pominąć również kluczowej roli naszego zespołu, który przez ostatnie kilkanaście lat skutecznie uczył się wsłuchiwać w potrzeby naszych klientów.

 

  1. grupa wzmianek (19 wzmianek) opisuje fakt, że firma posiada zespół fachowców (można domyślać się, że firma jest z tego dumna, choć nie mówi tego wprost).

 

Przykład:

Nasza firma szczyci się zespołem kompetentnych, doświadczonych w praktycznych działaniach, wysoko wykwalifikowanych pracowników.

 

  1. grupa (9 wzmianek) wskazuje, jak pracodawcy postrzegają zespół pracowników. Mowa jest o pracownikach jako o atucie firmy, kapitale firmy, wartości firmy.

 

Przykład:

To ludzie, ich doświadczenie i zaangażowanie są naszym kapitałem.

 

  1. grupa (6 wzmianek) odnosi się do miękkich aspektów relacji pracodawca-pracownik.

 

Przykład:

Tworzymy zespół z pasją, wspieramy się, okazujemy sobie szacunek i empatię.

 

Jak pracodawcy wypowiadają się o pracownikach?

 

Wzmianki o PRACOWNIKACH są umieszczone tylko w prezentacji 35 proc. firm, czyli w 39 na 111 firm.

 

Przestudiowaliśmy wszystkie wzmianki, jest ich 67 i pogrupowaliśmy je w 5 kategorii:

 

  1. Ta grupa (18 wzmianek) to opisy jak pracodawcy traktują swoich pracowników, kształtują kulturę organizacji, żyją zgodnie z wartościami.

 

Przykład:

Firma postawiał na budowanie zespołów i otwartą kulturę komunikacji, tak aby działy ze sobą wspólpracowały, a nie konkurowały. Na co dzień uświadamiamy każdemu z pracowników, niezależnie, w jakim dziale pracuje, jak ważna jest jego rola w całym procesie, od zlecenia po jego realizację.

 

  1. grupa wzmianek (tj. 17 wzmianek) to opis samych pracowników – jacy są – zaangażowani, wykwalifikowani, lojalni.

 

Zespół kreatywnych i lojalnych pracowników, którzy związani są z firmą od wielu lat, niektórzy nawet od początku.

 

  1. Wzmianki (16 wzmianek) opisujące w jaki sposób pracodawcy inwestują w swoich pracowników.

 

Przykład:

Jesteśmy świadomi, że aby jakość naszych produktów była na najwyższym poziomie, potrzebny jest zespół wykwalifikowanych i zaufanych pracowników, dlatego jako pracodawca dbamy o ich rozwój i szkolenia.

 

  1. Wzmianki (12 wzmianek) pokazujące, że pracodawcy doceniają pracę swoich pracowników

 

Przykład:

Pracownicy, którzy realizują z pasją zadania, starają się nieustannie dostarczać kontrahentom i właścicielom oczekiwanych wartości.

 

  1. Wzmianki (4 wzmianki) ogólne, opisujące zespół.

 

Przykład:

Firma zatrudnia pracowników z całego świata, zapewniając im wsparcie w procesie rekrutacyjnym i adaptacyjnym.

 

Jaki z tego wniosek?

 

  • Warto przypominać szefom firm, by przy każdej okazji pamiętali o podziękowaniach dla swoich pracowników. Za sukcesem firmy stoi każdy pracownik.

Każdy z nas chce być doceniany w firmie. Za swoją pracę, postawę i inicjatywy. To właśnie szef firmy może dać dobry przykład doceniania i okazywania uznania, który następnie wdrożą w życie menedżerowie niższego szczebla.

Pracodawcy, którzy realizują jakiekolwiek działania employer brandingowy powinni upewnić się, że pamiętają o swoich pracownikach i ich roli w odnoszeniu sukcesów finansowych.

  • Zastanawiające jest jak rzadko w wypowiedziach pracodawców jest nawiązanie do kultury organizacji, sensu i wyższego celu istnienia firmy, ich wartości. Widoczna jest luka komunikacyjna w publikacjach biznesowych i publikacjach HR-owych na temat tego czy i jak ważna jest kultura organizacji dla firmy i czy ma wpływ na sukces firmy. 

  • Zwróciliśmy również uwagę na język wypowiedzi. Cześciej w wypowiedziach pracodawców jest mowa o tym co dla firmy zrobili pracownicy, bardzo rzadko zaś mowa jest o tym co firma zrobiła dla swoich pracowników. Czy podjęła jakieś inwestycje w ludzi? 

 

 

 

 

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online

Proszę napisz co Cię interesuje, a czego nie znalazłaś na mojej stronie.