Zarządzanie szczęśliwym zespołem
to tytuł książki Jurgena Appelo.
Na początek pytanie – czy da się zarządzać ludźmi?
Im dłużej żyję i mam bogatsze doświadczenie, tym mniej zgadzam się z opinią, że można zarządzać drugą osobą.
Tytuł książki wprowadza w błąd już na samym początku.
Nie da się zarządzać innymi, można jednak zmienić warunki, w których ludzie pracują i ze sobą przebywają.
Szybko odkryłam, że błąd jest w tłumaczeniu oryginalnego tytułu „Managing for happiness” na język polski, niestety. Znacznie lepszy tytuł to „Zarządzać, by dawać szczęście”
Co znajdziesz w książce?
Po przeczytaniu całej książki jasne jest, że zamysłem autora było przedstawienie 9 pomysłów jak zmienić warunki pracy, najpierw odpowiadając na pytanie dlaczego warto, a potem jak to zrobić w praktyce.
Autorowi zależy na tym, by zmienić warunki pracy, zmienić relacje w zespole, by ludzie czuli się w pracy szczęśliwsi. Można zatem zmieniać reguły, promować pewne zachowania, informować i wyjaśniać dlaczego to jest tak ważne.
Żaden z pomysłów opisanych przez Appelo nie jest nowy, znajdziesz je w innych książkach jak choćby „Pracować inaczej” czy „Korporacyjni rebelianci”.
Oto lista 9 opisanych pomysłów:
- kudosy
- osobiste mapy
- tablice delegowania
- culture booki
- promocja szkoleń, by uczyć się systematycznie czegoś nowego i wewnętrzny crowdfunding
- narady taktyczne
- konstruktywna informacja zwrotna
- mierniki i tablice wyników
- płaca za zaangażowanie, a nie za wyniki
W Polsce kudosy, culture booki, feedback ani system mierników nie jest nowością. Stosowane są z sukcesem w bardzo wielu organizacjach.
Mniej znane rozwiązania jak wewnętrzny crowdfunding, tablice delegowania warto promować.
Czym jest wewnętrzny crowdfinding? Kiedy prezentujesz swój pomysł przed zespołem zależy Ci na opinii zwrotnej czy jest to dobry pomysł. Można szybko zweryfikować czy pomysł jest trafiony (dobry) prosząc innych wspołpracowników, by ocenili go poprzez głosowanie. Pomysły, które zdobywają największą liczbę głosów to pomysły, które oceniono najwyżej, więc może warto jest wdrożyć w życie.
Natomiast tablice delegowania to pomysł na transparentność informacji w zespole. Z jednej strony przygotowujemy listę zadać, z drugiej strony decydujemy co z danym zadaniem zrobimy. Mamy do dyspozycji 7 czynności, od poinformowania innych o zadaniu, po przekonanie, skonsultowanie, uzgodnienie aż do doradzania czy delegowania zadania innym.
Wdrożenie w życie tego pomysłu jest możliwe tylko w organizacjach o kulturze współdecydowania, natomiast nie jest to realne by taki pomysł można było wdrożyć w kulturze kontroli.
Natomiast wartością dodaną książki z pewnością jest możliwość pobrania dodatkowych materiałów ze strony Management 3.0 – na której autor je publikuje.
Zainteresowałam Cię? Możesz kupić książkę online: TUTAJ
To są linki afiliacyjne, więc kiedy klikniesz, dokonasz zakupu to ja otrzymam niewielką prowizję za rekomendację.