Storytelling w służbie employer brandingu

Zastanawiasz się jak lepiej pisać o pracodawcy, jak opowiedzieć o kulturze organizacji, o wartościach firmowych czy jak przedstawić propozycję EVP (Employer/Employee Value Proposition). Chcesz dotrzeć do kandydatów, wesprzeć pracowników, ale nic nie wyróżnia Twoich postów w mediach społecznościowych.

Kupujesz książki, kursy online i wciąż nie wiesz jak zacząć ani jak pisać ciekawiej.

Mam ten sam dylemat. Chcę nauczyć się nie tyle pisać co opowiadać o zaletach i praktyce employer brandingu.

W ostatnim czasie kupiłam kilka książek, przeczytałam, zrobiłam notatki i tą nową wiedzą chcę podzielić się z Tobą.

 

Od kogo warto się uczyć storytellingu?

Moja top lista obejmuje 3 książki:

  • „Sztuka projektowania tekstów” Ewa Szczepaniak
  • „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie”  Klausa Foga , Christiana Budtza, Philipa Muncha, Stephena Blanchette’a
  • „Everyday Business Storytelling” Janine Kurnoff i Lee Lazarus

Znajdziesz w nich gotowe szablony konstruowania postów, prezentacji oraz wskazówki na temat doboru słów, tworzenia zdań. By lepiej pisać warto zaglądać do nich jak najcześciej.

 

Jeśli chcesz przekonać zarząd, że storytelling działa to koniecznie przeczytaj:

  • „Mistrzowie sprzedaży – jak oni to robią” Michaela Boswortha, Bena Zoldana,
  • „Sekrety storytellerów” Carmine’a Gallo,
  • „Bohater o tysiącu twarzy” Josepha Campbella,
  • Model storybrand” Donalda Millera,
  • „Narratologię” Pawła Tkaczyka.

 

A jeśli już piszesz (posty, raporty, artykuły) i chcesz to robić jeszcze lepiej to sięgnij po:

 

Zanim zaczniesz pisać posty o pracodawcy w social mediach

 

odpowiedz sobie na kilka pytań i upewnij się, że wiesz o czym i do kogo kierujesz swoje komunikaty:

  1. Po co piszesz posty? By zwiększyć świadomość marki pracodawcy i chcesz dotrzeć do jak najszerszego kręgu odbiorców czy chcesz skupić się na przyciągnięciu uwagi potencjalnych kandydatów.
  2. Do kogo kierujesz swoje posty? Tu przydadzą się opracowane wcześniej persony. Przecież w nich zawarłaś informacje co interesuje kandydatów i pracowników, z jakich mediów korzystają, jak podejmują decyzje, kogo słuchają itd.
  3. O czym chcą czytać kandydaci i pracownicy?
  4. W jakim medium społecznościowym chcesz publikować?
  5. Czy rozumiesz jak działają social media i jak walczysz o uwagę internautów?

 

Oto 10 wskazówek jak lepiej pisać posty o pracodawcy do social mediów:

 

  1. Pisz jak do przyjaciela, życzliwie, bezpośrednio (na Ty), prostym językiem.
  2. Popracuj nad pierwszym zdaniem, pierwszą linijką tekstu. Możesz wykorzystać pytanie, cytat lub nawiązać do tytułu książki, filmu i piosenki – wszystko po to, by przyciągnąć uwagę czytelnika.
  3. Pamiętaj, że sensacje, liczby, plotki i nawiązania do sławnych osób i firm to magnesy, warto zawrzeć je w tytule.
  4. Opisując historię firmową, najpierw napisz co było efektem działań, a później uzupełnij o takie informacje jak: kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego coś zrobił.
  5. Każda historia odnosi się do ludzi – najlepiej podobnych do Twoich czytelników, czyli kandydatów i pracowników.
  6. Pisz o emocjach jakie targają bohaterem posta.
  7. W każdej historii bohater rozwiązuje problem, stawia czoła wyzwaniu. Wiarygodnym problemem w opowieści firmowej mogą być: inni konkurencyjni pracodawcy, ale także; brak czasu, brak pięniędzy, brak wiedzy, brak decyzji szefa, niechęć szefa.
  8. Starannie dobieraj słowa, najlepiej 1- i 2-sylabowe. Krótsze słowa nadają rytm, podobnie jak czasowniki i przysłówki.
  9. Stosuj stronę czynną w swoich komunikatach, unikaj słów z przedrostkiem „nie” – ponieważ mogą mieć negatywne skojarzenia.
  10. Stosuj metafory i dawaj przykłady.

 

I na koniec najważniejsza informacja: czytaj i pisz, pisz i poprawiaj!

Posłuchaj  opowieści Howarda Schultza – twórcy sukcesu Starbucka

 

oraz Andrew Stantona, twórcy m.in. Toy Story

 

oraz Simona Sineka:

Leave this field blank
Proszę napisz co Cię interesuje, a czego nie znalazłaś na mojej stronie.
Julita Dąbrowska

Julita Dąbrowska

Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,