W marcu 2019 rekomenduję dwa raporty przygotowane przez EY oraz agencję Edelman.
Oba dostarczają ciekawych informacji na temat jak budować więź między pracodawcą a pracownikami i kandydatami. Potwierdzają też moją opinię, że atrakcyjny pracodawca dba nie tylko o kwestie organizacji pracy, ale także o kulturę pracy.
Agencja Edelman od 19 lat prowadzi regularne badania w obszarze zaufania – kogo obdarzamy, dlaczego i co z tego wynika. Tegoroczny raport „Trust at work” poświęcony jest relacjom pracodawcy z pracownikami. I choć wzięło w tym badaniu udział 33 tys. respondentów z 27 krajów, to nie ma wśród nich przedstawicieli Polski.
To co mnie najbardziej interesuje to potwierdzenie, ze wykonywana przez pracownika praca musi mieć sens – wtedy rośnie i satysfakcja z pracy i zaangażowanie pracownika w pracę. raport Edelmana potwierdza, że aż 67 proc. respondentów oczekuje, że pracodawcy będą dążyć do wielkiego celu, a pracownicy będą wykonywać pracę, która ma sens społeczny.
Drugi raport firmowany przez firmę EY „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” analizuje działania z punktu wiedzenia pracownika i pracodawcy. Cenne informacje a dodatkowo poparte badania z rynku polskiego. Patrząc oczami pracownika mamy do czynienia z dobrze znaną marketerom regułą AIDA, a celem działań jest pozyskanie (rekrutacja) nowych pracowników.
Nowa interpretacja reguły AIDA przybiera następującą formę:
A – Awareness – to rozpoznaję markę
I – Interest – to lubię markę
D – Desire – to marka jest dla mnie OK
A – Action – to aplikuję
Nie dziwi również to, na czym szczególnie zależy pracodawcom – na zaangażowaniu pracowników (ang. commitment). Tu również wykorzystano 4-stopniową regułę, a celem jest pozyskanie lojalnych pracowników, którzy będą rekomendować swojego pracodawcę innym. I podobnie jak w pierwszym raporcie, polecam go przede wszystkim za przeanalizowanie jak wielki wpływ na pracowników ma sens i duma z wykonywanej pracy.
Oba raporty do pobrania online bezpłatnie.