Oto trzy raporty, które warto poznać jeśli tylko pracujesz nad strategią i planem działań employer brandingowych.
Rynek Zmiany Pracy
#Raport Devire
Dowiesz się z niego o nowym zjawisku jakim jest rynek zmiany pracy. Nie tylko ze względu na rekordową liczbę otwartych wakatów oraz deklaratywnie wysoką otwartość do zmiany pracy – aż 90% respondentów badania – ale przede wszystkim dlatego, że metamorfozie ulegają nasze miejsca pracy, środowiska, w których funkcjonujemy, a także sposób w jaki postrzegamy karierę zawodową czy potencjalnego pracodawcę. Okazuje się, że szczęście w pracy jest najlepszą strategią retencji – jak wynika z badania aż 86% osób, które są szczęśliwe w pracy nie szuka nowego pracodawcy.
Wszystko to prowadzi do konkluzji: praca oznacza dziś przede wszystkim wolność wyboru i wychodzenie poza tradycyjne ramy współpracy. Od wymiaru pracy, miejsca wykonywania obowiązków, po atmosferę panującą w firmie czy kulturę organizacji. Decyzje pracownika dotyczące kariery zawodowej zależą m.in.: od rodzaju organizacji, do której ma dołączyć – jej struktury i wielkości oraz panujących w niej zasad – a także cech i wartości, reprezentowanych przez firmę. Dobra wiadomość jest taka, że niemal połowa respondentów (48% z nich) wskazuje, że praca jest ważnym celem w ich życiu. Nadal jednak dla co trzeciego respondenta praca jest świadomą koniecznością.
Employee Experience 2020
Z tego raportu dowiesz się sporo na temat tzw. doświadczenia pracownika. Ale moim zdaniem to co jest ważne to rozróżnienie 3 typów organizacji, które wdrażają świadomie rozwiązania EE.
Typ 1- “Talking EX” – to organizacje, które dopiero zaczynają wdrażać programy employee experience, zaczynając od deklaracji – naszym celem jest kształtowanie dobrych doświadczeń. To są raczej firmy, które dopiero poszukują i weryfikują czym jest employee experience. Pierwszy obszar, który jest poprawiany to HR z wykorzystaniem metod design thinking.
Typ 2- “HR-Centric” – To największa grupa organizacji, która wykorzystując podejście agile konstruuje różne persony pracownikfw, a następnie opracowuje cykl życia pracownikfw, przegląd system i process HR, w tym rekrutację, onboarding, programy rozwojowe i programy derekrutacji.
Typ 3- “EX-Transformed” – To najbardziej dojrzałe organizacje, wsłuchane w potrzeby pracowników, weryfikujące cykl życia pracownika i tzw. momenty prawdy. Podchodzące do programów employee experience, tak jakby pracownicy byli naprawdę klientami wewnętrznymi.
Szczęście w pracy Polaków
To już kolejna edycja cenionego raport Jobhouse. Wynika z niego, że choć mówimy o szczęściu, to dla pracownika najbardziej liczy się wynagrodzenie, przyjazna atmosfera, dobre relacje w pracy oraz poczucie sensu wykonywanej pracy. Dobrym kierunkiem jest komunikowanie firmowych wartości i ich internalizacja wśród pracowników.
Tylko 15 proc. pracowników można uznać za promotorów swoich pracodawców – zgodnie z metodologią NPS. Pokrywa się to z badaniami Instytutu Gallupa, że ok. 15 proc. pracowników jest zaangażowanych w pracy.
Julita Dąbrowska
Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online,