Czym jest internal branding?
To budowanie marki pracodawcy od środka, wśród pracowników firmy. Dlaczego to takie ważne?
Marzeniem każdego właściciela, dyrektora generalnego jest, aby jego firma świetnie rozwijała się, przynosiła zyski, miała stabilną sytuację rynkową i oddany zespół pracowników. Wiele już napisano na temat budowania przewagi konkurencyjnej firmy.
Prawdą jest, że rośnie grono aniołów biznesu, którzy poszukują start-upowców z otwartymi głowami i śmiałymi pomysłami. Czy zatem prawdą jest, że za przewagą konkurencyjną firmy stoją jej pracownicy.
Tak – jeśli są to oddani pracownicy – odpowiedzialni, uczciwi i lubiący swoją pracę.
Od każdej osoby zatrudnionej w firmie można i należy wymagać, aby rozumiała co jej firma obiecuje swoim klientom, jakimi wartościami się kieruje oraz jaki jest sens jej istnienia. Na te pytania odpowiadają misja, wizja, wartości firmy oraz kultura organizacji. Są wytycznymi – formalnymi i nieformalnymi, które definiują jak firma szanuje swoich klientów.
Nie ma innej drogi na przeżycie firmy. Trzeba sprzedać swoje produkty i usługi. Robić to lepiej niż inni, tak aby klienci byli zadowoleni, aby chcieli wrócić i jeszcze polecić firmę innym. Ta prosta reguła jest jedną z najtrudniejszych.
I to jest istota internal brandingu – budowania marki od wewnątrz, poprzez internalizację pracowników.
W internal brandingu pracodawca stosuje wybrane narzędzia marketingowe adresowane do pracowników. Mówimy zazwyczaj o kampaniach wewnętrznych.
Oto kilka przykładów:
- kampania promująca badania opinii (satysfakcji, zaangażowania i kultury organizacji) wśród pracowników,
- kampania promująca akcje CSR-owe jak dzień wolontariatu, zmianę zachowań związanych z segregacją odpadów w firmie,
- kampanie informujące o programach prozdrowotnych wśród pracowników (badania sa opłacane przez pracodawcę),
- kampanie związane z promowaniem oferty szkoleniowej (nabór na studia dualne finansowane przez pracodawcę, programy dla menedżerów)
Jak sama nazwa wskazuje mamy do czynienia z kampaniami. Tak więc w kampaniach powinny znaleść się elementy marketingowe jak:
- opis grupy docelowej – czy docieramy do wszystkich pracowników, czy tylko do wybranych segmentów pracowników
- jakie jest hasło przewodnie kampanii
- jakie korzyści odniosą pracownicy z udziału w kampanii
- dlaczego mają uwierzy pracownicy w kampanię (tzw. reason to believe)
- jak ocenimy skuteczność kampanii
- jakich zmian zachowań i postaw oczekujemy po pracownikach
Dobrze by cele działań internal brandingowych były określone zgodnie z zasadą SMART.
Każda marka jest inna. Ma być autentyczna, wyróżniająca się i nowatorska.
Dlatego nie warto kopiować bezmyślnie innych. Jeśli inna firma robi coś dobrze, to jest to jej sposób na budowanie przewagi. W marketingu jest 22 praw jak się wyróżniać. Warto je znać. Działają.