Mądrość tłumu

to tytuł książki Jamesa Surowieckiego, który zebrał wiele ciekawych raportów z badan społecznych na temat tego jak ludzie zachowują się w tłumie.

Autora zainteresowały 3 grupy sytuacji:
👉 kognitywne (np. jaki będzie wynik meczu piłkarskiego)
👉 koordynacji (np. jaki usprawnić ruch drogowy, by nie tworzyły się kroki)
👉 kooperacji (np. jak przekonać nieufnych ludzi do współpracy)

Przeanalizował co wpływa na to czy decyzja grupa jest trafiona, właściwa?

W przypadku pierwszych dwóch aspektów – przewidywania wyników meczów, wyborów, glosowań w konkursach muzycznych i filmowych oraz w sytuacji kiedy ważna jest koordynacja – sporządził listę ważnych czynników.

Są to:

👉 różnorodność
👉 niezależność
👉 decentralizacja

Argumenty za prawdziwością tych spostrzeżeń:

Najlepszą gwarancją, że decyzja grupy będzie mądra jest to czy każda osoba w grupie jest niezależna, myśli niezależnie i nie ulega wpływom innych osób. Ponieważ każda osoba biorąca udział w procesie decyzyjnym ma swoją wiedze – prywatną informację – która może wpływać na poszczególne indywidualne decyzje. Ta wiedza to przemyślenia, doświadczenia, informacje pozyskane w trakcie nauki i pracy.

Różnorodność sprawia, że grupę stanowią osoby o różnych historiach, wiedzy, sposobach analizowania informacji. Faktem jest, że grupa składająca się z samych błyskotliwych osób nie radzi sobie najlepiej. Powodem są utarczki i kłótnie wśród członków grupy.

Kiedy osoby tworzą grupę jednorodną łatwo wpadają w pułapkę myślenia grupowego. Stąd zarządy firmy powinny być różnorodne, by wymieniać odmienne informacje, punkty widzenia.

Jednorodność grupy sprzyja kształtowaniu postaw konformistycznych.

Trudno osiągnąć niezależność w grupie kiedy mowa jest o zespołach w ramach jednej organizacji. Wiele czynników ma bezpośredni wpływ na członków grupy i podejmowane przez nich decyzje.

Warto wspomnieć o kilku zjawiskach:

👉 wywieranie wpływu poprzez regułę dowodu społecznego
👉 instynkt stadny poprzez naśladowanie działań innych
👉 kaskada informacyjna kiedy decyzje nie są podejmowane w jednym czasie, ale po kolei

Szczerze polecam lekturę! Niestety nakład książki w języku polskim jest wyczerpany, ale możesz ją kupić w języku angielskim w księgarni Amazon.pl

link do Mądrość tłumu – wersja angielska

To link afiliacyjny, więc kiedy klikniesz i dokonasz zakupu – ja otrzymam niewielką prowizję za rekomendację.

 

Interesują Cię inne recenzje książek? Polecam:

Julita Dąbrowska

Julita Dąbrowska

Autorka bloga, na co dzień pomaga firmom budować marki korporacyjne i marki pracodawców (współpraca ad hoc oraz współpraca projektowa). Punktem wyjścia jest odkrycie czym dana organizacja wyróżnia się od innych. W tym celu prowadzi badania jakościowe i ilościowe, przeprowadza diagnozę organizacji na podstawie już pozyskanych informacji i raportów, pomaga w opracowywaniu i weryfikacji strategii marki i strategii komunikacji marki. Szkoli dzieląc się swoją wiedzą na blogu, na łamach książek i e-booków, w trakcie szkoleń stacjonarnych i online, 

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online