Komunikacja w firmie
Wiele firm przeznacza znaczne środki finansowe na nowoczesne narzędzia komunikacyjne – buduje sieć intranetową, własny serwis społecznościowy. Czy takie nakłady są potrzebne? Tak, ale najpierw muszą być spelnione podstawowe warunki komunikacji, czyli pracownicy i przedstawiciele pracodawców muszą mieć możliwość spotkań, najlepiej regularnych, także i nieformalnych. Dla wielu zakładowa tablica ogłoszeń to rozwiązanie jak ze starego kina, ale okazuje się, że wciąż ważne i doceniane. Ważna jest też gazetka zakładowa oraz regularnie przeprowadzana ankieta satysfakcji pracownika.
Prezentujemy dane z badań Akademii Kalitero z marca 2012.
Od czego zacząć?
Określ jaki jest cel działań komunikacyjnych w firmie.
Mogą być różne, takie jak:
- przekazywanie na bieżąco informacji od zarządu do wszystkich pracowników,
- stworzenie możliwości przekazywania pytań i sugestii pracowników do zarządu,
- informowanie o ważnych zmianach, które dotyczą firmy (zmiany zewnętrzne jak i wewnętrzne):
- informacje o publikacjach w mediach, które dotyczą firmy jak nagrody, wywiady, rankingi,
- informacje o nowych osobach zatrudnionych w firmie,
- informacje o pracownikach, którzy odeszli,
- informacje o nowych ofertach benefitów, szkoleń, propozycji w ramach ZFŚS,
- informacje o nowych standardach obowiązujących w firmie,
- informacje o inicjatywach CSR-owych
- promocja wartości firmowych wśród pracowników,
- przekazanie informacji na temat badania opinii pracowników,
Określ grupy odbiorców
Ma to znaczenie szczególnie wtedy, kiedy firma ma różne oddziały zlokalizowane w różnych częściach Polski.
Oto przykładowe grupy odbiorców:
- wszyscy pracownicy,
- pracownicy wybranego działu, oddziału,
- menedżerowie,
- pracownicy z określonym stażem,
- pracownicy z małymi dziećmi,
- ambasadorzy pracodawcy,
- trenerzy wewnętrzni,
- wolontariusze – inicjatorzy akcji CSR-owych,
- przedstawiciele poszczególnych segmentów (wyłonionych na podstawie badań satysfakcji i zaangażowania).
Założenia podstawowe
Koniecznie zastanów się nad ważnymi kwestiami jak:
- ton wypowiedzi – czy wybierasz formalne komunikaty, czy też nieformalne, może z odrobiną humoru,
- język wypowiedzi – formalny, sztywny per Pan/Pani czy swobodniejszy na Ty
Kanały komunikacji
Aktualizuje na bieżąco z jakich kanałow komunikacji korzystasz, tak by dotrzeć z danym komunikatem co najmniej 3 razy do każdego odbiorcy (tak podpowiadają prawa komunikacji):
- kanały komunikacji bezpośredniej:
- spotkania z zarządem, w gronie pracownikow danego działu,
- webinary jeśli wszyscy się widzą i słyszą,
- kanały komunikacji pośredniej:
- e-maile,
- gazetki wewnętrzne drukowane,
- tablice ogłoszeń,
- SMS-y,
- komunikaty jak Facebook for Workplace, Sharepoint, Yammer, Slack,
- webinary odtwarzane.
Komunikacja w firmie podlega ciągłym zmianom wynikającym z nastawienia pracowników i wiedzy technicznej.
Polecam Twojej uwadze:
Pamiętaj, że komunikacja powinna sprzyjać współpracy, jest jednym z elementów marki pracodawcy oraz kultury organizacji: