John Doerr o metodzie OKR

Najważniejszy jest klient zewnętrzny. Ta maksyma jest prawdziwa dla zdecydowanej większości firm w Polsce. Sprawia, że wszystkie działania wewnętrzne i zewnętrzne firm są skupione na tym, by klient był zadowolony.

Punktem wyjścia jest ambitny cel, taki jak pozyskanie i utrzymanie pozycji lidera rynkowego, przekroczenie magicznego pułapu przychodów.

By osiągnąć ten ambitny cel ustala się zadania dla każdego pracownika. To oznacza zarządzanie przez cele, dobrze opisane w latach 50. XX wieku przez Petera Druckera.

W praktyce pojawiają się jednak problemy. O ile można dobrać miernik do celu, który ma zrealizować dział produkcji, logistyki, sprzedaży, eksportu, to znacznie trudniej dobrać odpowiedni miernik w pracy księgowego, prawnika, PR-owca czy asystenta zarządu.

Ponadto planowanie celów z rocznym wyprzedzeniem może być mało realne. W świecie VUCA – szybko zmieniającym się warto zastanowić się czy można ten proces przeprowadzić inaczej, skuteczniej.

Na pomoc przychodzi John Doerr, autor metody OKR, którą opisał w książce „Jak Google, Bono i Gates trzęsą światem dzięki metodzie OKR”.

John Doerr zdał sobie sprawę z mankamentów zarządzania przez cele i zmodyfikował podejście. OKR to ustalanie ambitnych celów i wybór kluczowych spodziewanych rezultatów.

Dzięki temu można opisać na jakich rezultatach nam zależy, ale już nie musimy na siłę dobierać miernik w jakim stopniu zrealizowaliśmy cel.

Doerr wprowadził swoją metodę OKR w życie w Intelu, później jako konsultant w Microsofcie i w Google’u. Z tego podejścia mogą korzystać nie tylko firmy IT (adhokratyczny), ale i usługowe, B2B, produkcyjne.

 

Poznaj zalety tego podejścia.

  • Planuj kwartalnie, dzięki temu możesz realistycznie rozplanować zadania.
  • Możesz zastosować metodę OKR do planowania w całej firmie lub tylko w wybranym dziale.
  • Wprowadzając metodę OKR rozmawiasz ze swoimi menedżerami i pracownikami, poznajesz ich opinię i wspólnie decydujecie co jest celem i jakich rezultatów się spodziewać.

W ten sposób kluczowe rezultaty ustalane na poziomie całej firmy stają się celami poszczególnych menedżerów zarządzających działami w firmie.

To łatwa i przejrzysta metoda oceny skuteczności, wiesz czy cele zostały osiągnięte czy nie.

 

Polecam książkę i metodę OKR polskim menedżerom. Warto!