John Doerr o metodzie OKR

 

Najważniejszy jest klient zewnętrzny. Ta maksyma jest prawdziwa dla zdecydowanej większości firm w Polsce. Sprawia, że wszystkie działania wewnętrzne i zewnętrzne firm są skupione na tym, by klient był zadowolony.

Punktem wyjścia jest ambitny cel, taki jak pozyskanie i utrzymanie pozycji lidera rynkowego, przekroczenie magicznego pułapu przychodów.

By osiągnąć ten ambitny cel ustala się zadania dla każdego pracownika. To oznacza zarządzanie przez cele, dobrze opisane w latach 50. XX wieku przez Petera Druckera.

W praktyce pojawiają się jednak problemy. O ile można dobrać miernik do celu, który ma zrealizować dział produkcji, logistyki, sprzedaży, eksportu, to znacznie trudniej dobrać odpowiedni miernik w pracy księgowego, prawnika, PR-owca czy asystenta zarządu.

Ponadto planowanie celów z rocznym wyprzedzeniem może być mało realne. W świecie VUCA – szybko zmieniającym się warto zastanowić się czy można ten proces przeprowadzić inaczej, skuteczniej.

Na pomoc przychodzi John Doerr, autor metody OKR, którą opisał w książce „Jak Google, Bono i Gates trzęsą światem dzięki metodzie OKR”.

John Doerr zdał sobie sprawę z mankamentów zarządzania przez cele i zmodyfikował podejście. OKR to ustalanie ambitnych celów i wybór kluczowych spodziewanych rezultatów.

Dzięki temu można opisać na jakich rezultatach nam zależy, ale już nie musimy na siłę dobierać miernik w jakim stopniu zrealizowaliśmy cel.

Doerr wprowadził swoją metodę OKR w życie w Intelu, później jako konsultant w Microsofcie i w Google’u. Z tego podejścia mogą korzystać nie tylko firmy IT (adhokratyczny), ale i usługowe, B2B, produkcyjne.

 

Poznaj zalety tego podejścia.

  • Planuj kwartalnie, dzięki temu możesz realistycznie rozplanować zadania.
  • Możesz zastosować metodę OKR do planowania w całej firmie lub tylko w wybranym dziale.
  • Wprowadzając metodę OKR rozmawiasz ze swoimi menedżerami i pracownikami, poznajesz ich opinię i wspólnie decydujecie co jest celem i jakich rezultatów się spodziewać.

W ten sposób kluczowe rezultaty ustalane na poziomie całej firmy stają się celami poszczególnych menedżerów zarządzających działami w firmie.

To łatwa i przejrzysta metoda oceny skuteczności, wiesz czy cele zostały osiągnięte czy nie.

 

Polecam książkę i metodę OKR polskim menedżerom. Warto!

Chcesz ją kupić? Możesz to zrobic TUTAJ 

To link afiliacyjny, więc kiedy ją kupisz, ja otrzymam niewielką prowizję za rekomendację. 

 

Lubisz książki? Polecam moją listę ciekawych książek dla specjalistów EB

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online