Dlaczego pracownicy w firmie mają się angażować?
Od lat słyszę, że firmie zależy na zaangażowanych pracownikach, ponieważ dzięki temu firma osiąga lepsze wyniki finansowe, w postaci m.in. wyższej efektywności pracowników, obniżki kosztów prowadzenia działaności dzięki usprawnieniom.
Czym zatem jest zaangażowanie pracowników?
To osobiste przywiązanie pracownika do pracy, współpracowników i firmy.
Pracownik z entuzjazmem przychodzi do pracy, jest dumny z tego co robi i wie, że jego praca ma znaczenie. Chwali się na zewnątrz gdzie pracuje i pozytywnie opisuje na czym jego praca polega.
Ja odróżniam zaangażowanie pracowników od zadowolenia / satysfakcji z pracy.
Zanim firma (zapewne zarząd) postawi przed sobą cel, by jej pracownicy byli zaangażowani, sama musi zadbać o stworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej, a tę buduje się latami. Kultura taka w bardzo dużej mierze opiera się na odpowiedzialności.
Chodzi o odpowiedzialność za siebie i za firmę. Tylko wówczas pracownik może napawać się dumą, nawet jeśli to co wykonuje z pozoru jest powszechne. Ma też chęć i odwagę przekazywać informacje o usprawnieniach i dzielić się swoimi pomysłami, a w sytuacjach nadzwyczajnych jest gotów do ekstra wysiłku.
Zaangażowanych pracowników można śmiało nazwać najlepszymi ambasadorami. Ale sposób w jaki będziemy okazywać nasze przywiązanie do firmy w Polsce czy w Stanach Zjednoczonych będzie odmienny. Jako naród mniej ekspresyjny, pewnie raczej pozytywnie będziemy się wypowiadać o swoim pracodawcy, kiedy zostaniemy zapytani. Ponieważ nadmierny entuzjazm może być odebrany jako sztuczny.
Czasami pracodawcy mylą zaangażowanie z lojalnością i dziwią się kiedy pracownicy odchodzą z firmy. W takich sytuacjach warto każdy przypadek rozpatrywać osobno, czy raczej nie jest to kwestia relacji z przełożonym, który nie okazuje wsparcia, lub z którym dany pracownik jest w konflikcie.
Jeśli firma ma zaangażowanych pracowników, to przetrwa każdy kryzys, zmianę. Potrzebuje jednak bardzo mądrych menedżerów, którzy staną na wysokości zadania i poprowadzą swoich pracowników przez zmianę.
Znamy odpowiedz na pytanie dlaczego pracownik angażuje się i jak?
Wiemy, że pracownik może angażować się:
- w swoją pracę
- w pracę na rzecz danego pracodawcy
Ale uwaga! Najpierw pracownik musi okazywać zaangażowanie w pracę. To oznacza, że wykorzystuje swoją wiedze, swoje talenty, swoje umiejętności i tym samym zaspokaja swoje potrzeby samorealizacji i szacunku. Inni doceniają jego pracę, traktuja jako fachowca.
Pracownik zaangażuje się w organizację, jeśli zostaną spełnione kolejne warunki:
- pracownik ma odpowiednie narzędzia, co sprawia, że praca nie powoduje frustracji
- firma ma jasne normy zachowań i je przestrzega
- firma dotrzymuje słowa (kontraktu psychologicznego) a pracownik mówi pozytywnie o swojej pracy
Dlaczego pracownicy nie angażują się w pracę, ani w organizację?
Oto lista powodów:
- wykonują pracę poniżej własnych możliwości i oczekiwań (jak nauczyciel akademicki pracująca w call center),
- mają przestarzały sprzęt, oprogramowanie (praca idzie zbyt wolno, ciągle pojawiają się błędy),
- mają kłopoty w rodzinie (choroba, smierć w rodzinie, rozwód, trudności ze spłatą kredytu, przeprowadzka)
- mają kłopoty z przełożonymi, nie dogadują się,
- nie otrzymali odpowiedzi na swoje wnioski, propozycje, usprawnienia,
- nie znają wyników badania opinii pracowników, choć minęło już kilka miesięcy,
- nie mogą wysłać e-maila do zarządu,
- nikt nie czyta zgłoszeń nadsyłanych w skrzynce z pytaniami,
- widzą, że ich koledzy i menedżerowie działają niezgodnie z deklarowanymi przez firmę wartościami i normami
- nikt nie docenia ich pracy ani inicjatywy
W takiej sytuacji zmiany w organizacjach powinny objąć:
- menedżerów, którzy powinni więcej uwagi poświęcać wyjaśnianiu dlaczego firma postępuje, tak jak postępuje, zgodnie z wizją iw wartościami,
- menedżerowie powinni uzasadniać swoje decyzje, nagradzać pracowników działajacych zgodnie z wartościami i normami,
- zagwarantować przepływ informacji z dołu do góry,
- wyjaśniać kwestie etyczne na forum publicznym.
Obejrzyj nagranie webinarium „Co sprawia, że pracownicy czuja się związani z firmą?”