Autentyczność marki pracodawcy
Pewnie zadajesz sobie pytanie co sprawia, że marka Twojego pracodawcy nie wyróżnia się na rynku pracy. Czy chodzi o wybór atrybutów w propozycji EVP opisujących atrakcyjne miejsce pracy?
To co jest powszechne, podkreślane przez wielu pracodawców – to cechy, które z pewnością nie wyróżniają pracodawcę.
Oto kilka przykładów:
- benefity: karta MultiSport, dofinansowanie ubezpieczenia grupowego, dofinansowanie studiów, dofinansowanie posiłków w pracy;
- biblioteczka firmowa;
- akcje prozdrowotne jak badania mammograficzne, porady dietetyczne, zajęcia jogi na terenie miejsca pracy;
- nauka języka obcego w czasie godzin pracy;
- udogodnienia jak prysznic w pracy, parking strzeżony dla rowerów i samochodów prywatnych.
Wielu trenerów i coachów podpowiada, że to co wyróżnia nas spośród innych to indywidualny styl. Fakt oryginalne kolory i gadżety zwracają uwagę, ale czy na pewno wyróżniają i stanowią o tym czymś niepowtarzalnym, unikalnym?
Podam przykłady:
- ubrania: czerwona marynarka dla kobiet (pomysł jak z serialu Dynastia), czerwone buty dla mężczyzn – zwracają uwagę,
- gadżety: pstrokate torebki, krawaty, fulary, zegarki, notesy i długopisy – też zwracają uwagę
- samochody: super nowoczesne lub stylowe i zadbane vintage modele – też zwracają uwagę.
Zewnętrzne wyróżniki zwracają uwagę, ale jeszcze nie świadczą o tym, że dana osoba, dana firma jest niepowtarzalna.
Autentyczność marki pracodawcy to taka cecha, której nie da się podrobić, jest prawdziwa tylko dla jednego pracodawcy.
Co zatem sprawia, że dany pracodawca ma tę autentyczną cechę?
Trzeba ją odkryć. To cecha wewnetrzna (inside-out). Służą temu różne metody badawcze, przede wszystkim badania eksploracyjne – najczęściej jakościowe.
Chcesz wiedzieć jakie – omawiam je w kursie „Jak zadbać o wizerunek pracodawcy, by przyciągać właściwych kandydatów?”
Proces odkrywania i podkreślania autentyczności marki pracodawcy
Ten proces składa się z 3 etapów:
- odkrycie kim jest pracodawca, na czym polega BYCIE autentycznym,
- przygotowanie strategii komunikacji marki pracodawcy, podkreślającej autentyczność firmy,
- dotrzymywanie obietnicy, dostarczanie dowodów, że firma jest autentyczna
Najwięcej trudności sprawia odkrycie na czym polega autentyczność firmy. To cecha inside-out.
Warto przyjrzeć się misji, wizji firmy temu co definiuje sens i cel istnienia firmy, jej wartości,
Pamiętaj, że autentyczność marki pracodawcy odnosi się do relacji pracodawca-pracownik.
To, że firma jest postrzegana jako wyróżniający się producent cenionych wyrobów i/lub dostawca unikalnych usług, czyli ma pewną przewagę konkurencyjną, nie świadczy wcale o tym, że jako miejsce pracy jest także unikalne, wyjątkowe, autentyczne. To jest prawdziwe dla wielu firm FMCG.
Kilka wskazówek:
Mówiłam o misji, bo to jest odpowiedź na pytanie – po co / dlaczego firma istnieje. To sens i cel jej istnienia. Od razu zadaj sobie pytanie – czy chodzi jedynie o pieniądze, by generować jak najwyższe przychody, zyski albo dywidendy?
Budowanie silnej marki pracodawcy oznacza bycie kimś wyjątkowym.
Od tego też zaczyna się cały proces employer brandingowy, zgodnie z macierzą MASTER. Misja to motor działania firmy. Misja pozwala przyciągać i zatrzymywać talenty w firmie. Jak się okazuje jest coraz ważniejsza dla młodszego pokolenia kandydatów, którzy zwracają uwagę, by firma działała w zgodzie z regułami CSR / ESG, czyli dbała o środowisko, ludzi i planetę i miała pozytywny wpływ na wszystkich interesariuszy. Może mieć decydujące znaczenie przy wyborze pracodawcy.
Warto poruszyć kwestie misji / wizji w kampaniach wizerunkowych, marketingowych i rekrutacyjnych. To dobry komunikat pozwalający uwypuklić wizerunek firmy odpowiedzialnej. A wówczas każdy pracownik będzie ambasadorem firmy.
zdjęcie: Photo by Florencia Viadana on Unsplash