W dniach 26.08.2013 – 05.09.2013 odbywały się warsztaty dla 51 studentów reprezentujących aż 7 narodowości (Polacy, Niemcy, Hindusi, Ukraińcy, Kazachowie, Kirgizowie i Szkoci), biorących udział w programie “Aktywni, młodzi – wartość dla Pracodawców”. Organizatorem warsztatów była Fundacja Instytut Studiów Wschodnich, znana od lat m.in. jako organizator corocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju. Brałam udział w tym programie jako jeden z trzech trenerów, odpowiedzialny za omówienie zagadnień komunikacji biznesowej.
Program warsztatów był bardzo intensywny, a audytorium wymagające. Młodzi, aktywni biorący udział w warsztatach to osoby w wieku 20-30 lat, studenci i absolwenci różnych kierunków studiów – od humanistycznych, po techniczne i ekonomiczne. Ale jednocześnie osoby, które wykorzystują każdą szansę, szybko nawiązują kontakty i wymieniają się opiniami i poglądami. To spotkanie to była unikalna szansa na poznanie jakże odmiennych kultur europejsko-azjatyckich. Każda rozmowa z każdym uczestnikiem była inspiracją i niezwykle cennym źródłem informacji na temat tego co interesuje młodych ludzi, czego oczekują i jak planują swoją przyszłość – czy chcą pracować w firmach, zakładać własne, a może angażować się w działania trzeciego sektora.
W trakcie kilkudniowych warsztatów omawialiśmy 3 bloki tematyczne. Pierwszy poruszał kwestie związane z przywództwem, kim jest lider i jakimi cechami powinien się wyróżniać, jaka jest zależność między stylem przywódcy a kulturą organizacyjną firmy oraz czy każdy z nas może być dobrym przywódcą. Blok kolejny skupiał się na prawach komunikacji – pomocnych w tworzeniu dwustronnej komunikacji pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Ostatni omawiał zagadnienia tworzenia marki osobistej oraz zasad networkingu w poszukiwaniu właściwego pracodawcy.
Podkreślę raz jeszcze. Choć z punktu widzenia trenera to był niezwykle wyczerpujący okres pracy, to osobista satysfakcja z dobrze wykonanego zadania jest ogromna. Uczestnicy warsztatów niezwykle szybko i bezpośrednio przekazywali swoje informacje zwrotne, co mobilizowało do jeszcze większego wysiłku. Dlatego w tym miejscu, każdemu z osobna i wszystkim razem dziękuję za wspaniałą współpracę. Bezcenne wskazówki z pewnością wykorzystam w mojej dalszej pracy konsultanta i trenera biznesu.
Zgodnie z obietnicą przedstawiam wykres podsumowujący moje warsztaty, ukazujące związek między liderami i pracownikami.
Dziękuję Julicie za ciekawe podsumowanie z pozycji trenera, wykładowcy i coacha projektu Active Young – the Value for Employers. Celem projektu było wzmocnienie potencjału zawodowego i profesjonalizacja zdobywania wymarzonej pracy przez ludzi młodych z wyższym wykształceniem. Projekt zakładał udział uczestników z krajów Unii Europejskiej – z dużym stażem (Niemcy), niedawnych „nowych członków” UE (Polska ) oraz krajów spoza Unii Europejskiej.
Do projektu zaproszono aktywnych organizacyjnie i chcących rozwija się zawodowo uczestników. Po zakończeniu tego etapu projektu oraz sądząc po entuzjazmie i ocenach jego uczestników – mogę twierdzić, że ten cel udało się zrealizować. Należy dodać, że w dużej mierze do realizacji tego celu – nas organizatorów przybliżyła wiedza i zaangażowanie podczas prac nad projektem trenerów i mentorów merytorycznych naszego projektu.
Jakie jest pokolenie młodych aspirujących profesjonalistów –pokolenie Y? Zaskoczona byłam bardzo pozytywnie wysokim poziomem wiedzy i doświadczenia oraz motywacji do pracy i zdobywania nowych profesjonalnych doświadczeń u młodych osób wchodzących na rynek pracy z regionu Azji Środkowej (Kirgizja i Kazachstan). Ich zakres wiedzy w tym zakresie nie odbiegał niczym od ich kolegów z krajów Unii Europejskiej.
Oczywiście należy mieć świadomość, że podczas projektu mieliśmy do czynienia z jednymi z najaktywniejszych osób z tej części świata, którzy są liderami licznych fundacji, ngo i stowarzyszeń, zdolnymi stypendystami i zdobywcami naukowych grantów.
Z kolei grupa niemiecka prezentowała również bardzo cenną możliwość spojrzenia na pewne procesy i zagadnienia z perspektywy skumulowanych przez lata doświadczeń społeczeństwa gospodarki wolnorynkowej demokratycznego państwa , znajdującym się na innym etapie rozwoju, niż w Azji i w Polsce.
Fascynujące było obserwować jak połączenie tych dwóch rodzajów postaw i różnych doświadczeń owocuje świetnymi rezultatami w realizacji wspólnych zadań w projekcie. Nie bez przyczyny, jak wieszczą analitycy źródła wzrostu gospodarczego coraz bardziej przesuwają się w kierunku Azji.
Jak się okazuje młodzi ludzie z Kirgizji i Kazachstanu średnio dużo wcześniej niż ich zachodnioeuropejscy koledzy rozpoczynają aktywność zawodową, po skończeniu studiów wyższych w wieku 22-23 lat i podobnie jak oni w niektórych przypadkach po rozpoczęciu prac nad doktoratem. W tym czasie ich zachodnioeuropejscy rówieśnicy jeszcze studiują, wprawdzie ambitnie- bo na np. 2 kierunkach równocześnie, ale nieco później niż ci pierwsi aktywnie wchodzą na rynek pracy. Należy pamiętać, że niemiecki system edukacji proponuje swoim absolwentom rozbudowany program praktyk i chwali się niskim poziomem bezrobocia wśród ludzi młodych na poziomie 4 %, podczas, gdy w Azji ten wskaźnik jest aż dwucyfrowy. Różnica w poziomie bezrobocia może wynikać stąd, że absolwenci w Niemczech podczas praktyk zaliczani są już do pracujących, a gdy praktyki zakończą, osiągają wiek około powyżej 30 lat i klasyfikowani są już do innej grupy wiekowej.
Bardzo ciekawe były też wnioski i inicjatywy projektowe stworzone przez uczestników projektu dla swoich krajów na bazie doświadczeń zdobytych w trakcie naszych warsztatów. Podczas gdy grupa Polska grupa przygotowuje debaty fachowców na temat wzmacniania potencjału zawodowego młodych ludzi, a grupa niemiecka chce zorganizować warsztaty dla studentów w zakresie personal brandingu młodzi profesjonaliści z Azji przyjęli zupełnie inną filozofię działania.
Chcą swoją wiedzą i aktywną postawą zainspirować uczniów i studentów w swoich regionach takimi zagadnieniami jak przedsiębiorczość, zarządzanie czasem, leadership. Planują zorganizować dla dziesiątków młodych osób warsztaty, dyskusje, oraz dodatkowo wypromować swój program poprzez kampanie Medowie. W listopadzie mam nadzieję będziemy mogli obserwować pierwsze rezultaty tego ciekawego projektu. Trzymam kciuki za wszystkich uczestników i życzę im wiele powodzenia.
Panią Julitę miałam okazję poznać po raz pierwszy poprzez uczestnictwo w programie: Active Young – the Value for Employers. Od razu wiedziałam, że nasza znajomość będzie trwała dłużej, i nie myliłam się, bo raz poznani ludzie, którzy emanują ciepłem, pozytywną energią i uśmiechem gwarantują dalszą znajomość.
Pani Julita od razu dała się poznać jako osoba niezwykle kompetentna, przywiązująca uwagę do najdrobniejszych szczegółów. Jest specjalistką w dziedzinie komunikacji biznesowej i budowania zależności pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Cechuje ją obowiązkowość, profesjonalizm, sumienność, zaangażowanie, kreatywność w działaniu oraz ogromne zdolności interpersonalne. Pamiętam po dziś dzień kiedy podczas jednych z warsztatów staraliśmy się sprawdzić swoje cechy osobowościowe pod kątem wyboru przyszłej pracy. Było to niezwykle cenne doświadczenie szczególnie z punktu widzenia osoby będącej tuż po studiach, dopiero co wstępującej na rynek pracy i często nie mającej do końca sprecyzowanych swoich celów, planów, oczekiwań zawodowych. Dzięki Pani Julicie udało mi się skonkretyzować swoje dążenia. A i jeszcze jedno: w mojej pamięci zapadła mi także gra pt.: ‘odgrywanie scenek’. Każdy z nas mógł chociaż przez moment poczuć się szefem, liderem zespołu i członkiem zespołu, sprawdzić czy cechy charakteru jakie posiadamy są wystarczające do zarządzania ludźmi, czy raczej pretendujemy do miana bycia zarządzanym. To z kolei pomogło przy tworzeniu własnej tożsamości organizacyjnej i potencjału kapitału ludzkiego w organizacji. Nasze poczynania (jako grupy uczestników programu), były bacznie obserwowane przez Panią Julitę. Swoim eksperckim okiem zawsze starała się dać informację zwrotną odnośnie tego, co należy poprawić, ale także nie szczędziła pochwał. Dzięki Pani Julicie zyskałam wiedzę merytoryczną z zakresu Employer Brandingu i wiarę w to, że sukces zależy od nas samych (motywacji i umiejętności) podobnie jak znalezienie dobrej pracy.
~Jak to mówią nie ma ludzi niezastąpionych – a jednak! 🙂
Cieszę się, że miałam możliwość szkolić swoje umiejętności pod okiem tak doświadczonej osoby. Bez wątpienia poznanie osoby jaką jest Pani Julita było i wciąż jest najlepszą inwestycją w moim życiu, podobnie jak udział w programie: Active Young – the Value for Employers.
Gorąco polecam – to człowiek z niezwykłą chęcią i umiejętnością do przekazywania wiedzy i ogromną pasją, popartą wieloletnim doświadczeniem, pasją która zaraża!