O komunikacji wewnętrznej w firmie
Jakże często organizacje stawiają sobie za cel poprawę komunikacji wewnętrznej. Praktycznie każda organizacja komercyjna i niekomercyjna dochodzi do wniosku, że jest ciągle wiele do zrobienia w zakresie komunikacji. Dlaczego? Gdyż organizacje tworzą ludzie, którzy aby funkcjonować muszą przekazywać i odbierać setki komunikatów dziennie. I nikomu to zadanie nie wychodzi perfekcyjnie.
Najpierw przypomnijmy sobie wyniki badania na temat employer brandingu Kalitero z 2012 roku. Pytaliśmy menedżerów (n=100) o to jakie działania podejmują w zakresie komunikacji wewnętrznej.
Okazało się, że najpopularniejszymi działaniami komunikacyjnymi w firmie były:
- spotkania formalne z kierownictwem (44%),
- nieformalne spotkania (29%)
- tablice ogłoszeń (26%)
- gazetka firmowa (11%)
- ankieta satysfakcji pracowniczej (5%)
- intranet (4%)
Od 2012 roku wiele się zmieniło. Przede wszystkim jest znacznie więcej narzędzi umożliwiających komunikację wewnętrzną. Oto kilka z nich:
- ankiety online umożliwiające szybkie zbieranie opinii na temat: satysfakcji, zaangażowania, kultury organizacji, poczucia szczęścia w pracy,
- projekty międzywydziałowe grupujące osoby z różnych działów, poziomów władzy w firmie, z różnym doświadczeniem zawodowym,
- gry i projekty oparte na grywalizacji,
- wewnętrzny blog firmowy, najczęściej publikowane są na nim materiały przygotowywane przez zarząd i dział komunikacji wewnętrznej,
- wywiady indywidualne i grupowe, jako zródło wiedzy o opiniach pracowników,
- konkursy firmowe ukierunkowane na podnoszenie innowacyjności i kreatywności w firmie,
- wybór przestawicieli pracowników jako rzeczników pracowników.
Warto wspomnieć o rozwiązaniu zastosowanym w Providencie czyli o parlamencie pracowniczych (na wzór parlamentów narodowych), w których biorą udział przedstawiciele pracowników.
Firmy, które wdrożyły kodeksy etyczne musiały też pomyśleć o wdrożeniu infolinii zewnętrznej (zazwyczaj obsługiwanej przez kancelarię prawną), na która można zgłosić przypadki dyskryminacji i mobbingu.
Oprócz nich jest szeroka gama aplikacji online, które pomagają organizować pracę w firmie, wymienić się opiniami, pomysłami, ale też są wykorzystywane do komunikacji wewnętrznej – jak Slack, Confluence, Trello, Slideshare i wiele innych. Uwaga to rozwiązanie sprawdza się tylko w firmach biurowych, tj. zatrudniających pracowników pracujących przy biurkach i mających do swojej dyspozycji indywidualne komputery.
Tematy poruszane w komunikacji wewnętrznej
Tu są znaczne różnice w opinii zarządu i poszczególnych pracowników.
O ile zarząd chce skupiać się na przekazywaniu informacji o:
- inwestycjach,
- pozycji rynkowej,
- wyzwaniach biznesowych,
- nagrodach i dyplomach,
- wywiadach, których udzielił prezes i członkowie zarządu,
- wypracowanych zyskach
to z mojego doświadczenia wynika, że zarząd rzadko porusza tematy związane z programami na rzecz pracowników, wspieraniu pracowników, dziękowaniu im za pracę i kreatywność.
Natomiast pracownikom zależy na tych informacjach, które dotyczą ich pracy, ich wynagrodzenia i warunków wykonywania pracy. Chętnie dowiedzą się:
- jak wygląda polityka płacowa,
- jakie benefity materialne i niematerialne oferuje pracodawca,
- jakie programy rozwojowe są dostępne i dla kogo, na jakich zasadach,
- czy otrzymają lepszy sprzęt i kiedy,
- jakie są wyniki badania satysfakcji, zaangażowania czy kultury organizacji,
- kiedy otrzymają odpowiedzi z zarządu na swoje pytania,
Lista tematów nie wyklucza się. Zadaniem działu komunikacji jest poznac potrzeby, problemy i oczekiwania dwóch stron: zarządu jako przedstawiciela pracodawcy i pracownikow.