Zbuduj swój drugi mózg czyli jak mieć dostęp do wiedzy w każdej chwili
Masz sprawdzony sposób na gromadzenie zdobywanej wiedzy z książek, filmów, podcastów, kursów, spotkań i webinarów? Taki sposób, który pozwala na szybkie odszukanie potrzebnej informacji?
Przyznaję, że od lat testuję różne rozwiązania. Najważniejsze myśli z książek i artykułów naukowych spisuję w notesach, których już mam kilkanaście.
W folderach na desktopie mam zrzuty ekranów z blogów, artykułów online oraz notatek ze spotkań i szkiców potencjalnych artykułów.
Kiedy jednak chcę coś znaleźć to gubię się. Niezawodnie korzystam z funkcji wyszukaj na komputerze i godzinami kartkuję notesy z zapiskami.
Jeśli masz podobnie, to polecam Twojej uwadze książkę „Zbuduj swój drugi mózg” Tiago Forte.
Autor zmierzył się z tym samym wyzwaniem i opracował system gromadzenia a następnie korzystania ze zgromadzonych zbiorów informacji.
Zacznij od notowania
Kluczem jest świadome sporządzanie notatek. Świadome oznacza wybór aplikacji i miejsca zapisywania notatek.
Notatki można sporządzać ręcznie lub na komputerze, smartfonie, tablecie – ważne, by następnie notatka była przeniesiona do cyfrowego zbioru w chmurze. Bo tylko wtedy będziesz mieć do niej dostęp w każdej chwili, z każdego urządzenia.
I tu pierwsza decyzja – którą aplikację wybrać?
Dzięki cyfrowym narzędziom jak:
- evernote,
- onenote,
- notion,
- obsidian,
- roam,
- scrintal.
sporządzanie notatek jest i szybkie i przyjemne. O niektórych narzędziach online już pisałam TUTAJ.
Okazuje się, że coraz więcej aplikacji umożliwia import i eksport plików między sobą. Ale też to są dość rozbudowane programy – szczególnie notion i obsidian, scrintal i roam, wymagają zapoznania się z tutorialami.
Moja rada najpierw wysłuchaj tutoriali na różnych kanałach YouTube. Wyrób sobie swoje zdanie. Weź pod uwagę czemu mają służyć notatki:
- podsumowaniu spotkań i ustaleń,
- podsumowaniu najważniejszych informacji z książek, artykułów,
- tworzeniu listy pytań, inspiracji
- tworzeniu przepisów kuchennych i diet,
- tworzeniu checklisty do powtarzalnych zadań.
Uwaga, w takich aplikacjach nie rób notatek które dotyczą kwestii wrażliwych jak: zdrowie, bezpieczeństwo cyfrowe, nowe projekty strategiczne, wydatki i inwestycje.
Autor książki na swoim kanale na YT przekonuje, że mamy 4 wzorce gromadzenia danych:
- jak architekci,
- jak ogrodnicy,
- jak bibliotekarze,
- jak studenci.
Posłuchaj Tiago Forte:
Jak sięgać do wiedzy w każdej chwili?
Masz pewnie sporo notesów, notatek, plików PDF czy zapisanych podsumowań. Każda informacja w innej części dysku. Nie chodzi zatem jedynie o skuteczne przechowywanie informacji, ale znajdowanie właściwych informacji w kilka sekund. Jak szukać tych informacji, według jakiego klucza?
Niezawodna jest funkcja wyszukaj na dysku, ale można inaczej.
Po przygotowaniu notatki zadbaj i uporządkuj swoje informacje.
Zacznij od postawienia sobie pytania: w jakim celu zbieram informacje. A może jak szybko będę je potrzebować.
Tiago Forte rekomenduje by tworzyć foldery według klucza PARA:
- projektów bieżących (ang. project)
- projektów ciągłych (ang. area)
- zasoby, które nas interesują (ang. resource)
- pliki archiwalne (ang. archive)
Przygotowywanie notatek i zapisywanie ich w odpowiednich folderach to dość intuicyjna wskazówka. Ale co dalej.
Dalej oznacza przeglądanie systematyczne notatek, ich skracanie do najważniejszych sentencji, do prostych zadań i zachowań. Notatki mają być inspiracją w procesie kreatywnym, który już jest bardzo indywidualny.
Notatki pomagają realizować cele kreatywne
Co mam na myśli: pisanie artykułów na blogu (notatki przydają się, by odnieść się do wybranych autorów, publikacji, definicji, raportów) lub przygotowywanie prezentacji, wystąpień a może i pisanie książek.
Kiedy w 2014 roku pisałam książkę „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce” miałam na to tylko 6 tygodni. Skorzystałam ze sprawdzonej metody. Wszystkie notatki, artykuły, zdjęcia, ulotki rozłożyłam na dywanie a następnie podzieliłam na 6 grup (bo 6 tygodni). Potem było mi łatwiej pisać, przeglądałam tylko część materiałów. Pisałam o tym już TUTAJ.
Kiedy korzystasz z programów jak: Notion, Obsidian, scribal czy roam – możesz szybko przeszukać bazę wiedzy i znaleźć połączenia (tzw. linki wewnętrzne wśród notatek).
Dzięki tej książce staram się inaczej spojrzeć na informacje i na sposób w jaki chcę z nich korzystać. Zdecydowałam, że będę korzystać z notion (do codziennych notatek i zadań bieżących) oraz z obsidiana do notatek z książek i artykułów naukowych. Porzuciłam onenote, nie ma funkcji na których mi zależy.
Polecam książkę „Zbuduj swój drugi mózg”, znajdziesz w niej sporo wskazówek i przykładów jak lepiej się zorganizować.
Możesz ją kupić online – TUTAJ.