Poznaj moc corporate PR i zadbaj o komunikację zewnętrzną firmy

Działania Corporate PR mogą skutecznie pomóc w kształtowaniu wizerunku firmy jako pracodawcy. Jak – czytaj dalej.

Kiedyś działania tzw. PR korporacyjnego (lepiej chyba mówić o PR firmowym) koncentrowały się przede wszystkim na kontaktach z mediami, by za ich pośrednictwem przekazywać informacje na temat firmy. Obowiązywała zasada: najpierw przeprowadź jakaś akcję/kampanię, a potem poinformuj o niej media.

Dziś, w erze web 2.0 działania te są adresowane do znacznie szerszego grona. Oprócz mediów adresatami są także:

  • przedstawiciele społeczności lokalnej,
  • przedstawiciele agencji pracy i instytucji związanych z pracą (uczelnie, urzędy pracy, fundacje działające na rynku pracy, organizacje pracodawców),
  • blogerzy, blogerzy, podcasterzy opisujący rynek pracy,
  • badacze społeczni, którzy przeprowadzają badania i opracowują raporty na temat rynku pracy,
  • organizacje pracowników jak związki zawodowe.

 

Cel działań corporate PR

Celem jest troska o pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy, jako partnera biznesowego i jako członka lokalnej społeczności. Ostatecznym celem jest budowanie zaufania, wiarygodności i dobrej woli wobec organizacji.

By ten cel osiągnąć stosuje się różne narzędzia, ale także monitoruje się treści publikowane w mediach na temat danej firmy.

 

Narzędzia działań corporate PR

Firmy stosują  różnorodne narzędzia w zależności od tego do kogo są adresowane.

Narzędzia stosowane w relacjach z mediami:

  • przygotowanie komunikatów prasowych, ich dystrybucja,
  • przygotowanie komentarzy na pytania dziennikarzy,
  • przygotowanie raportów rocznych i ich dystrybucja wśród mediów,
  • organizowanie spotkań z mediami – mogą to być konferencje prasowe, briefingi prasowe, wizyty studyjne lub wywiady z kluczowymi osobami,
  • a także udział w audycjach telewizyjnych, radiowych, webinarowych, podcastowych – na zaproszenie mediów.

Czasami by dotrzeć do szerszego grona odbiorców pracodawcy powinni korzystać z płatnych form jak zamieszczenie reklamy, artykułu sponsorowanego, product placementu. Zamieszczenie płatnego materiału to także gwarancja, że materiał ukaże się bez skrótów i bez dodatkowych komentarzy redakcji.

Dlatego też tak ważne są dokumenty jak:

  • komunikaty prasowe
  • notki prasowe
  • oświadczenia prasowe
  • komentarze
  • prezentacje dla mediów
  • raporty roczne

Każdy z tych dokumentów pełni inną rolę i powinien spełniać określone zasady.

To co jest ważne to fakt jak postrzegamy relacje z mediami. Dla wielu jest to sposób na dotarcie do szerokiego grona czytelników, internautów, widzów czy słuchaczy. W praktyce oznacza to, że warto budować relacje z przedstawicielami mediów, a nie być jedynie nastawionym na dystrybucję treści. Zatem nie każdy kontakt z mediami będzie skutkował w postaci artykułu, wywiadu czy notki na temat sukcesów danej firmy jako pracodawcy. Czasami dziennikarze, wydawcy zbierają materiały, uzupełniają swoją wiedzę by po prostu być na bieżąco.

 

Osobnym aspektem działań corporate PR są działania CSR-owe, dziś raczej ESG.

Firmy, które aktywnie angażują się w inicjatywy CSR i skutecznie komunikują swoje działania, mogą wzmacniać swoją reputację i budować pozytywny wizerunek marki. Profesjonaliści PR odgrywają kluczową rolę w podkreślaniu zaangażowania organizacji w sprawy społeczne i środowiskowe, tworząc dobre relacje z interesariuszami i szeroką społecznością.

W ramach promocji działań CSR korzysta się z takich narzędzi jak:

  • akcje CSR-owe – wewnętrzne i zewnętrzne,
  • opracowywanie raportów rocznych, często zgodnie z opracowanymi standardami jak AA1000, GRI,
  • opracowywanie filmów wideo podsumowujących akcje CSR-owe, a następnie ich dystrybucja w social mediach,
  • branie udziału w kongresach promujących działania CSR-owe.

 

Test wiarygodności czyli sprostanie sytuacjom trudnym i kryzysowym

Każde przedsiębiorstwo musi być także przygotowane na zarządzanie kryzysowe. Ryzyko wystąpienia sytuacji trudnej czy kryzysowej jest duże, szczególnie, że każda informacja dziś może być powielona szybko – w ciągu kilku minut.

O jakich sytuacjach myślę? Oto przykłady:

  • niefortunne wypowiedzi przedstawicieli firmy w mediach, w tym mediach społecznościowych (np. wpis prezesów, dyrektorów jako komentarz),
  • wpis krytykujący pracodawcę na forach dyskusyjnych,
  • przekazanie do publicznej wiadomości informacji o konflikcie wewnątrz firmy między pracodawcą a pracownikami, związkami zawodowymi, menedżerem i podwładnymi, informacji o przypadku mobingu czy nierównego traktowania pracowników,
  • informacji o wypadku z udziałem pracownika.

W dzisiejszej erze cyfrowej, zarządzanie reputacją online staje się coraz bardziej istotne.

Zespoły PR monitorują i zarządzają obecnością firmy w sieci, w tym na platformach mediów społecznościowych, serwisach ocen i forach internetowych. Odpowiadają na opinie klientów, rozwiązują problemy i angażują się w proaktywną komunikację online w celu kształtowania pozytywnego postrzegania marki. Zarządzanie reputacją online pomaga firmom budować wiarygodność i zaufanie w świecie cyfrowym.

Ponadto, działania corporate PR wykraczają poza komunikację zewnętrzną. Równie istotne jest komunikowanie wewnętrzne, które sprzyja budowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej i harmonizacji pracowników z wartościami i celami organizacji. Skuteczne strategie komunikacji wewnętrznej, takie jak regularne biuletyny, spotkania z pracownikami i inicjatywy angażowania pracowników, pomagają stworzyć poczucie jedności, podnieść morale i poprawić satysfakcję pracowników i ich zaangażowanie w pracę. Tym samym pomagają dbać i budować wizerunek wewnętrzny.

Polecam Twojej uwadze artykuły:

 

 

Photo by Austin Distel on Unsplash

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online