Archetypy a wizerunek pracodawcy
Najpierw czym są archetypy? To zbiór mitów opisujących zachowania wybranych typów bohaterów.
W zależności od autora nazwy archetypów mogą się różnić. Zazwyczaj jest ich 12.
Archetypy wychodzą się z teorii osobowości Carla Junga.
Duży wpływ na teorię archetypów miał również Joseph Campbell – polecam Ci jego książkę „Bohater o tysiącu twarzy”
Skoro archetypy odnoszą się do zachowań swoich bohaterów, to można również prześledzić historie tych bohaterów, czyli w jaki sposób poradzili sobie w wyzwaniami losu.
Oto lista archetypów:
- Mędrzec
- Czarodziej
- Błazen
- Strażnik
- Towarzysz
- Kochanek
- Odkrywca
- Twórca
- Opiekun
- Buntownik
- Niewinny
- Bohater
Wybór archetypu tylko po nazwie bohatera z reguły jest nieprawidłowy. Bardziej pokazuje którego bohatera ceni sobie marketer (opiekun marki) niż jak wynikałoby to z filozofii bohatera – czyli firmy / organizacji.
Archetypy podpowiadają jak skonstruować opowieść marki – ale uwaga trzeba też zastanowić się jakie przeszkody ma do pokonania bohatera, jakimi zdolnościami dysponuje i czego boi się bohater.
A to dlatego, że każdy archetyp można opisać poprzez:
- podstawowe pragnienie
- cel, który chce osiągnąć bohater (archetyp)
- obawy
- talenty, którymi obdarzony jest bohater
Stąd już bliski wniosek – archetypy wykorzystuje się przede wszystkim w strategii komunikacji, by nakreślić sposób opowiadania o firmie.
Bo bohaterem opowieści, w tym przypadku kiedy kreuje się wizerunek pracodawcy, jest pracodawca.
Jak dobrze wybrać archetyp dla pracodawcy?
Zacznij od audytu marki pracodawcy. To pozwoli Ci doprecyzować jaki jest sens i cel istnienia firmy, jaka jest prawdziwa lista wartości oraz kim są odbiorcy marki pracodawcy.
W drugim kroku trzeba opracować EVP – propozycję wartości która dostarcza odpowiedzi na pytanie – dlaczego warto tutaj pracować.
Następnie odpowiedz sobie na pytanie: w czym moja firma pomaga kandydatom, pracownikom oraz w jaki sposób to robi. I to jest kluczowe pytanie.
Ponieważ każdy z archetypów inaczej podejdzie do realizacji zadania jakim jest zaspokojenie 4 najpopularniejszych i najważniejszych potrzeb odbiorców – kandydatów i pracowników.
A skąd wiemy które potrzeby sa kluczowe dla odbiorców. Odpowiedzi na to pytanie udzieliły autorki – Margaret Mark i Carol Pearson w książce „The outlaw and the hero”. Niestety nie jest dostępna po polsku.
Autorki wymieniają 4 potrzeby:
- stabilizacji i kontroli
- zmiany i dążenia do mistrzostwa
- przynależności
- niezależności
Jak widzisz te potrzeby są pochodną teorii motywacji. Ich autorzy zastanawiali się przecież co – czyli jaka potrzeba – jest ważna i motywuje nas do działania.
Podobnie jest z archetypami, jest potrzeba która motywuje do działania.
Jak widzisz każdy z archetypów w inny sposób działa, czyli w inny sposób pomaga swoim klientom zewnętrznym. Jedni odkrywają reguły, inni pomagają, jeszcze inni coś tworzą, pokonują przeszkody i podejmują liczne próby.
Dlatego tak ważne jest poznanie zachowań typowych dla danego pracodawcy: czy pracodawca kontroluje, a może rozwiązuje problemy, odkrywa, opiekuje się?
Czy łatwo wybrać właściwy archetyp? Niestety nie.
Zanim wybierzesz archetyp, nawet jeśli jesteś start-upem, trzeba przeanalizować:
- kulturę organizacji: jej sens istnienia, jej wartości, marzenia założycieli,
- oraz zachowania ludzi w organizacji, rytuały i obowiązujące normy
- kulturę pracy – czy firma wszystko kontroluje czy obdarza zaufaniem swoich ludzi
W tym celu:
- przeprowadza się badania desk research – głównie komunikacji
- wywiady z kluczowymi osobami w firmie oraz wśród klientów zewnętrznych
- organizuje się warsztaty kreatywne, by lepiej poznać motywację wewnętrzną ludzi i ich wpływ na zachowania codzienne
Dodatkowo warto przestudiować badania opinii pracownikow – satysfakcji, zaangażowania oraz kultury organizacji. Mogą dostarczyć sporo informacji o faktycznych zachowaniach w firmie, tych preferowanych przez zarząd.
Zainteresował Cie temat – możesz obejrzeć nagranie mojego szkolenia online „Archetypy a wizerunek pracodawcy„. Dostęp możesz kupić w sklepie online.