Oczekiwania kandydatów i pracowników wobec pracodawców

W 2022 roku przeprowadziłam 2 ważne badania –

 

Badania te pokazały jak kandydaci i pracownicy:

  • postrzegają pracodawców (wizerunek pracodawcy) oraz jakie są oczekiwania względem pracodawców, 
  • oceniają zachowania swoich szefów i szefowych.

Wnioski z tych badań omówiłam na 11. forum Employer Brandingu, które odbyło się 5.10.2022 online.

W skrócie opiszę najważniejsze wnioski, uwzględnij je jeśli pracujesz nad strategią employer brandingową, w tym opracowujesz EVP.

 

Najważniejsze atrybuty atrakcyjnego pracodawcy:

  • Ponadprzeciętna pensja
  • Uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego
  • Atrakcyjny pakiet benefitów
  • Przyjemne środowisko pracy
  • Innowacyjne produkty i usługi tworzone przez firmę
  • Okazja do dzielenia się wiedzą

Na podstawie pogłębionej analizy wiemy, że dla kandydatów i pracowników w Polsce najważniejsze atrybuty można zakwalifikować do grupy atrybutów relacyjno-godnościowych.

W 2023 roku w badaniu oceniono 31 atrybutów, a w 2024 roku aż 32 czynniki. 

Przestudiuj moje raporty, by podejmować decyzje oparte na badaniach a nie przeczuciach. Potem koniecznie przeprowadź badanie wśród swoich kolegów i koleżanek, by porównać czy mają podobne oczekiwania i potrzeby. 

Jak wiesz atrybuty zmieniają się, jest też moda na niektóre benefity, praktyki jak np. transparentność wynagrodzeń, elastyczność czasu pracy, stabilizacja zatrudnienia. W coraz większym stopniu na liście swoich oczekiwań kandydaci wpisują niemalże obowiązek pracodawcy podawania w ogłoszeniu widełek płacowych. 

 

Wpływa to na proces rekrutacji 

Zdecydowana większość respondentów po przestudiowaniu ofert pracy uważa, że firmy publikują zbyt ogólne informacje. To zniechęca do udziału w rekrutacji. A przecież szczegółowe, wyróżniające pracodawcę mogą pozytywnie wpłynąć na ich stosunek do nowego pracodawcy. Daje możliwość dopasowania a obie strony traktują się uczciwie. Co wpływa pozytywnie na cały proces rekrutacyjny, czyli zwiększa liczbę osób, które wysyłają cv i chcą aplikować w ogóle. 

Choć pracodawcy mają zazwyczaj wysokie wymagania względem kandydatów, to powinni najpierw spełnić oczekiwania wobec swoich pracowników, a potem oczekiwania względem kandydatów. 

Przejrzyj ogłoszenia o pracę, informacje na profilu na portalu rekrutacyjnym i w social mediach. Na podstawie informacji z profilu kandydaci podejmują decyzje odnośnie do wysłania aplikacji. 

 

Potwierdza się rownież maksyma, że przychodzi się do firmy a odchodzi się od szefa.

Osoby zainteresowane zmianą pracy znaczącą gorzej (niżej) oceniły swoich szefów zarówno:

  • pod kątem nastawienia na realizację celów,
  • jak i pod kątem nastawienia na ludzi.

 

Najniżej oceniane zachowania szefów i szefowych to:

  • szef/szefowa nie wie co się dzieje w zespole,
  • szef/szefowa nie daje feedbacku.

 

Najbardziej pożądane cechy u przełożonego/przełożonej:

  • otwartość,
  • szczerość,
  • empatia,
  • zaufanie

 

Opinie kobiet:

Przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy biorą pod uwagę:

  • Okazje do dzielenia się wiedzą,
  • Bezpieczeństwo zatrudnienia + ponadprzeciętna pensja + atrakcyjne benefity
  • Uznanie I szacunek okazywane przez przełożonego

Najwyższe oceny zachowań przełożonych:

  • Okazywanie szacunku przez przełożonego
  • Dawanie swobody działania

Cechy cenione u przełożonego/przełożonej:

  • Otwartość
  • Zaufanie
  • Szczerość
  • Empatia + szacunek

 

Opinie mężczyzn:

Przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy biorą pod uwagę:

  • Ponadprzeciętną pensję
  • Uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego + poczucie przynależności i akceptacji
  • Uznanie i szansę na wykorzystanie kreatywności pracownika

Najwyższe oceny zachowań przełożonych:

  • Dawanie swobody działania
  • Okazywanie szacunku przez przełożonego
  • Działanie zgodnie z wizją
  • Przywiązywanie wagi do celów firmowych

 

Cechy cenione u przełożonego:

  • szczerość
  • wiedza merytoryczna + uczciwość + empatia + team player

 

 

Potrzebujesz przygotować plan  działań wizerunkowych, polecam Ci mój kurs online „Jak zadbać o wizerunek pracodawcy, by przyciągać właściwych kandydatów?”. Krok po kroku najpierw zaplanujesz a potem wdrożysz wybrane działania, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać. 

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online