Kim jest atrakcyjny pracodawca w Polsce?
Czyli jakimi cechami można opisać firmę, którą postrzegamy jako atrakcyjne miejsce pracy. Skąd o tym wiem? Z ogólnopolskiego badania „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”, którego jestem autorką.
To już po raz drugi, najpierw w 2022 roku, ponownie w 2023 roku przeprowadziłam badanie metoda CAWI i poprosiłam, by respondenci – kandydaci i pracownicy – ocenili 31 atrybutów opisujących atrakcyjne miejsce pracy. Lista atrybutów objęła 24 atrybuty zaprezentowane w 2022 roku oraz 7 nowych uwzględnionych w 2023 roku.
Cechy atrakcyjnego pracodawcy w 2023 roku:
Bez wątpienia dla kandydatów i pracowników najważniejsze są czynniki społeczne (emocjonalne). Argumenty racjonalne trafiły do grupy czynników ważnych.
Czynniki racjonalne:
- firma daje szansę na zdobycie doświadczenia przydatnego w karierze
- firma daje bezpieczeństwo zatrudnienia
- firma oferuje ponadprzeciętną pensję
Czynniki afektywne (emocjonalne):
- to miejsce to przyjemne środowisko pracy
- przełożony okazuje szacunek i uznanie
- panują dobre relacje z przełożonym
A teraz rozwińmy tę myśl po kolei.
Relacje są najważniejsze
Wielką zmianą jest umieszczenie wśród 3 najważniejszych atrybutów aż 2 czynników odnoszących się do przełożonego. Mianowicie kandydaci i pracownicy oczekują, że
- przełożony będzie okazywał szacunek i uznanie i
- relacje z przełożonym będą dobre
Przełożony okazuje uznanie i szacunek podwładnym
To chyba najtrudniejszy warunek do spełnienia. Firmy zastanawiają się jak zmienić styl przywództwa w firmie, tak by każdemu okazać szacunek i by zacząć dzielić się pozytywną informacją zwrotną. Jak się okazuje okazywania uznania można się nauczyć, to proces żmudny, ale przynoszący efekty. Stąd w firmach nowe praktyki jak:
- stosowanie kudosów i innych form podziękowań,
- celebrowanie małych i dużych sukcesów,
- obdarowywanie się drobnymi prezentami firmowymi (jak kubki, parasolki, notesy, koszulki, piłeczki) na znak bycia członkiem zespołu,
- organizowanie zakładowych uniwersytetów, gdzie trenerami i słuchaczami są pracownicy firmy.
Chcesz pogłębić ten temat – zajrzyj do raportu „Oceń swojego szefa, oceń swoją szefową”.
Czy nadal kandydaci i pracownicy oczekują, że pracodawca oferuje ponadprzeciętną pensję.
Nie jest to argument nowy, co najmniej od 2012 roku w badaniach ogólnopolskich w Polsce podkreślano, że wynagrodzenie jest głównym czynnikiem zachęcającym do zmiany pracy.
Z pewnością w 2022 roku dyskusja na temat wynagrodzenia będzie powracała często na spotkaniach zarządów, choćby z powodu inflacji i zmiany podatków.
W porównaniu do pracowników z sąsiednich Niemiec i Czech, nie wspominając o innych krajach europejskich, wynagrodzenia Polaków są po prostu niższe. Ciągle pokutuje opinia, że siła robocza w Polsce jest tania, a na pewno tańsza w porównaniu z innymi państwami.
Z ciekawością i zazdrością patrzymy na zmiany w sektorze IT, gdzie wynagrodzenia są jawne (podawane w ogłoszeniach o pracę) i są znacznie wyższe niż w innych branżach, ale też polscy programiści realizują zlecenia od firm na całym świecie.
Jednakże w 2023 roku kandydaci i pracownicy zaznaczyli atrybut ponadprzeciętnej pensji dopiero na 10. miejscu wśród 31 ocenianych czynników.
Przyjemne środowisko pracy
Trudno je opisać jednym słowem. To miejsce do którego chce się przychodzić i pracować. Ostatnio sporo mówi się o tzw. bezpieczeństwie psychicznym w pracy. W praktyce oznacza to, że każdy ma prawo do popełnienia błędów, a firma nie urządza polowania na kozła ofiarnego. Każdy wykorzystuje swoje talenty, zdobyte umiejętności i kwalifikacje w codziennej pracy, a współpracownicy to doceniają.
Każdy pracodawca, który chce mieć coraz bardziej zaangażowanych pracowników w prace i w firmę powinien najpierw zadbać o bezpieczeństwo psychiczne, a już na pewno je zbadać choćby w badaniach kwestionariuszowych.
Dziś wiemy, że przyjemne środowisko pracy to jasny sygnał na temat kultury organizacji, a więc i jej listy wartości, stylu przywództwa i stylu komunikacji.
Więcej o kulturze organizacji znajdziesz TUTAJ.
Co dalej?
Jeśli odpowiadasz za działania promocyjne, upewnij się, że w kontaktach z kandydatami i pracownikami poruszasz właśnie te tematy.
Właściwe tematy czyli takie, które decydują o wyborze pracodawcy.
Polecam Ci lekturę mojego artykułu, który został opublikowana w lipcowym wydaniu „Personel Plus” – 7/2022. Znajdziesz tam podsumowanie badania za 2022 rok.
Polecam Twojej uwadze:
Dowiedz się więcej na temat badania „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”