Kim jest atrakcyjny pracodawca w Polsce?

 

Czyli jakimi cechami można opisać firmę, którą postrzegamy jako atrakcyjne miejsce pracy.  Skąd o tym wiem? Z ogólnopolskiego badania „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”, którego jestem autorką.

To już po raz drugi, najpierw w 2022 roku, ponownie w 2023 roku przeprowadziłam badanie metoda CAWI i poprosiłam, by respondenci – kandydaci i pracownicy – ocenili 31 atrybutów opisujących atrakcyjne miejsce pracy. Lista atrybutów objęła 24 atrybuty zaprezentowane w 2022 roku oraz 7 nowych uwzględnionych w 2023 roku.

 

Cechy atrakcyjnego pracodawcy w 2023 roku:

 

Bez wątpienia dla kandydatów i pracowników najważniejsze są czynniki społeczne (emocjonalne). Argumenty racjonalne trafiły do grupy czynników ważnych.

Czynniki racjonalne:

  • firma daje szansę na zdobycie doświadczenia przydatnego w karierze
  • firma daje bezpieczeństwo zatrudnienia
  • firma oferuje ponadprzeciętną pensję

 

Czynniki afektywne (emocjonalne):

  • to miejsce to przyjemne środowisko pracy
  • przełożony okazuje szacunek i uznanie
  • panują dobre relacje z przełożonym

 

A teraz rozwińmy tę myśl po kolei.

 

Relacje są najważniejsze

Wielką zmianą jest umieszczenie wśród 3 najważniejszych atrybutów aż 2 czynników odnoszących się do przełożonego. Mianowicie kandydaci i pracownicy oczekują, że

  • przełożony będzie okazywał szacunek i uznanie i
  • relacje z przełożonym będą dobre

 

Przełożony okazuje uznanie i szacunek podwładnym

To chyba najtrudniejszy warunek do spełnienia. Firmy zastanawiają się jak zmienić styl przywództwa w firmie, tak by każdemu okazać szacunek i by zacząć dzielić się pozytywną informacją zwrotną. Jak się okazuje okazywania uznania można się nauczyć, to proces żmudny, ale przynoszący efekty. Stąd w firmach nowe praktyki jak:

  • stosowanie kudosów i innych form podziękowań,
  • celebrowanie małych i dużych sukcesów,
  • obdarowywanie się drobnymi prezentami firmowymi (jak kubki, parasolki, notesy, koszulki, piłeczki) na znak bycia członkiem zespołu,
  • organizowanie zakładowych uniwersytetów, gdzie trenerami i słuchaczami są pracownicy firmy.

Chcesz pogłębić ten temat – zajrzyj do raportu „Oceń swojego szefa, oceń swoją szefową”.

 

Czy nadal kandydaci i pracownicy oczekują, że pracodawca oferuje ponadprzeciętną pensję.

Nie jest to argument nowy, co najmniej od 2012 roku w badaniach ogólnopolskich w Polsce podkreślano, że wynagrodzenie jest głównym czynnikiem zachęcającym do zmiany pracy.

Z pewnością w 2022 roku dyskusja na temat wynagrodzenia będzie powracała często na spotkaniach zarządów, choćby z powodu inflacji i zmiany podatków.

W porównaniu do pracowników z sąsiednich Niemiec i Czech, nie wspominając o innych krajach europejskich, wynagrodzenia Polaków są po prostu niższe. Ciągle pokutuje opinia, że siła robocza w Polsce jest tania, a na pewno tańsza w porównaniu z innymi państwami.

Z ciekawością i zazdrością patrzymy na zmiany w sektorze IT, gdzie wynagrodzenia są jawne (podawane w ogłoszeniach o pracę) i są znacznie wyższe niż w innych branżach, ale też polscy programiści realizują zlecenia od firm na całym świecie.

Jednakże w 2023 roku kandydaci i pracownicy zaznaczyli atrybut ponadprzeciętnej pensji dopiero na 10. miejscu wśród 31 ocenianych czynników.

 

Przyjemne środowisko pracy

Trudno je opisać jednym słowem. To miejsce do którego chce się przychodzić i pracować. Ostatnio sporo mówi się o tzw. bezpieczeństwie psychicznym w pracy. W praktyce oznacza to, że każdy ma prawo do popełnienia błędów, a firma nie urządza polowania na kozła ofiarnego. Każdy wykorzystuje swoje talenty, zdobyte umiejętności i kwalifikacje w codziennej pracy, a współpracownicy to doceniają.

Każdy pracodawca, który chce mieć coraz bardziej zaangażowanych pracowników w prace i w firmę powinien najpierw zadbać o bezpieczeństwo psychiczne, a już na pewno je zbadać choćby w badaniach kwestionariuszowych.

Dziś wiemy, że przyjemne środowisko pracy to jasny sygnał na temat kultury organizacji, a więc i jej listy wartości, stylu przywództwa i stylu komunikacji.

Więcej o kulturze organizacji znajdziesz TUTAJ. 

 

Co dalej?

Jeśli odpowiadasz za działania promocyjne, upewnij się, że w kontaktach z kandydatami i pracownikami poruszasz właśnie te tematy.

Właściwe tematy czyli takie, które decydują o wyborze pracodawcy. 

Polecam Ci lekturę mojego artykułu, który został opublikowana w lipcowym wydaniu „Personel Plus” – 7/2022. Znajdziesz tam podsumowanie badania za 2022 rok.

Polecam Twojej uwadze: 

Atrakcyjny pracodawca – co to znaczy?

Dowiedz się więcej na temat badania „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”

Badania atrakcyjności pracodawców

Program mentoringowy „Twój cel: Atrakcyjny wizerunek pracodawcy”

Trwają zapisy. Program rusza 01.09.2024 i potrwa do 30.06.2025.

Dowiedz się więcej! 

Kup pełen raport z badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”

Zostań specjalistą employer brandingu i samodzielnie opracuj strategię EB! – kurs online