Niedawno został opublikowany najnowszy raport Randstad „Beyond the limits” który omawia 10 trendów związanych z polityką talentów w organizacji.
Jednym z takich trendów jest employer branding, ale nie jest on zupełnie nowy. Ciekawostką są zaś 4 trendy, takie jak mobilizacja talentów, robotyka (robots in the break room), agile w HR-rze i skupienie się na przesłankach wewnętrznych (insight-driven organizations). Autorzy opracowania jednocześnie próbują podzielić się swoją listą rozwiązań. Jakkolwiek raport nie został opracowany na potrzeby rynku polskiego, to polecam tę lekturę jako inspirację.
Trend 1: Mobilizacja talentów
Fakty są niezaprzeczalne. Rosną wzajemne oczekiwania pracodawców i pracowników względem siebie. Zmieniają się również warunki, w jakich funkcjonują organizacje, przestają być zamkniętymi kokonami pod ochroną, a czy tego chcą czy też nie – stają się organizacjami transparentnymi. Zarówno filozofia działania, jak i wartości firmowe nabierają innego wymiaru. Pracownicy i pracodawcy poszukują partnerów na całym świecie, globalizacja sprzyja migracji zarobkowej, rośnie grono pracownikow-nomadów. Czy technologia okaże się mostem łączącym interesy obu stron?
Trend 2: Robotyka wszechobecna
Wirtualna sekretarka Siri (system Apple’a) ma coraz więcej konkurentek. Aż 48% szefów organizacji uważa, że zastosowanie robotów ma pozytywny wpływ na organizację.
Trend 3: Skupienie się na przesłankach wewnętrznych
Dane pochodzące z organizacji są najcenniejszym źródłem wiedzy. Aż 48% organizacji inwestuje w analizy dotyczące talentów. Zaś 71% respondentów uważa, że analizy są krytyczne dla organizacji. Komentując ten trend uważam, że faktycznie wewnętrzne analizy są bezcenne. Niestety moja obserwacja jest taka, że firmy nie wykorzystują tego źródła. Korzystają jedynie z cząstkowych danych i informacji.
Trend 8: Employer branding
Rośnie skala wydatków na działania employer brandingowe, szacuje się, że nawet o 40% w ocenie respondentów. To co ważniejsze, to ich efekt. Działania zewnętrzne, publikacje w mediach zauważa 29% respondentów i ocenia je pozytywnie.