Czy wiesz jakie atrybuty charakteryzują atrakcyjnych pracodawców w Polsce?
- Pierwszy raport badania „Atrakcyjni Pracodawcy” powstał w 2022 roku, kolejny w 2023 roku, teraz przedstawiam topline wyniki badania z 2024 roku.
- Badania zostały przeprowadzone online metodą CAWI, w którym pytaliśmy kandydatów i pracowników co sądzą o swoich pracodawcach, o atrybutach.
- Respondenci oceniali 25 atrybutów w 2022 roku, już 31 atrybutów w 2023 roku, a w 2024 roku aż 32 atrybuty opisujące czynniki brane pod uwagę przy wyborze pracodawcy.
- Inspiracją do badania jest raport opracowany przez P. Berthona, M. Ewinga, L.L. Haha w 2005 roku.
- Dzięki badaniom poznaliśmy odpowiedzi na ważne pytania, które interesują każdego dbającego o swój wizerunek pracodawcę, mianowicie:
- które czynniki są najważniejsze dla kandydatów (osób poszukujących pracy), a które dla osób już pracujących;
- które czynniki są najważniejsze dla respondentów z różnych grup wiekowych;
- które atrybuty sa najważniejsze dla kobiet, a które dla mężczyzn.
Przeczytaj wpis na blogu i dowiedz się więcej co sprawia, że dana firma jest postrzegana jako atrakcyjny pracodawca.
O jakie grupy atrybutów pytaliśmy respondentów?
Komponent ekonomiczny
jak wynagrodzenia i benefity finansowe (ang. economic value)
Komponent społeczny
jak relacje z innymi ludźmi w firmie (ang. social value)
Komponent rozwojowy
czyli jak można kształtować karierę zawodową (ang. development value)
Komponent zastosowania wiedzy
czy mogę dzielić się swoją wiedza i doświadczeniem w firmie (ang. application value)
Komponent przyciągania zainteresowania do firmy
jak rozpoznawalne marki konsumenckie, nagrody (ang. interest value)
W wyniku analizy czynnikowej wiemy, że wszystkie atrybuty badane w Polsce można pogrupować w 4 grupy:
- komponent godnościowo-relacyjny,
- komponent ekonomiczny,
- komponent rozwojowy,
- komponent przyciągający uwagę kandydatów.
Czym ten raport różni się od innych?
Dotychczas raporty opisujące atrakcyjne miejsca pracy przygotowane przez inne firmy prezentowały rankingi atrakcyjnych pracodawców.
Autorzy rankingów nie prezentują natomiast jakie atrybuty brano pod uwagę oraz jak liczne jest grono respondentów oceniających poszczególnych pracodawców.
Raport „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy 2024” skupia się na ocenie aż 32 atrybutów opisujących atrakcyjne miejsce pracy.
W ten sposób poznaliśmy które atrybuty są bardzo ważne, ważne, mniej ważne lub nieważne dla kandydatów i pracowników i tak powstał ranking atrybutów.
Informacje opublikowane w raporcie podsumowującym badanie atrakcyjności pracodawców w Polsce pomogą Ci:
- wyeliminować niepewność co naprawdę liczy się dla kandydatów i dla pracowników,
- zweryfikować listę atrybutów stanowiącą tzw. propozycję EVP (ang. Employer/Employee Value Proposition),
- upewnić się czy przekazujesz istotne informacje kandydatom i pracownikom na temat miejsca pracy i pracodawcy,
- przygotować listę tematów, które warto poruszać w komunikacji zewnętrznej (na stronie internetowej, w postach w social mediach, w filmach korporacyjnych, w ogłoszeniach rekrutacyjnych), jak i w komunikacji wewnętrznej (w rozmowach i spotkaniach, przy inicjowaniu akcji wewnętrznych).
Co jest najważniejsze da kandydatów i pracowników w 2024 roku:
- uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego,
- dobre relacje z przełożonym,
- przyjemne środowisko pracy.
Te atrybuty uznali respondenci – wszyscy kandydaci i pracownicy – za najważniejsze.
Są podobne do tych wskazanych w 2023 roku. Zmieniła się kolejność.
Co ważne po raz kolejny za najważniejsze atrybuty uznano atrybuty społeczne, relacyjno-godnościowe. Daje to do myślenia.
Pobierz raport płatny i poznaj więcej wskazówek.
Raport w cenie kawy z ciastkiem 🙂 Zdecyduj jak ważne są te informacje dla Ciebie. Kup raport, w ten sposób podziękujesz badaczce i inicjatorce badania „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy”.
Państwa raport okazał się niezwykle pomocny. Bardzo przejrzyście i obrazowo przedstawione zostały wyniki, które jasno pokazują, dlaczego uznanie jest tak ważne także w kulturze polskich firm.
Wynikowe raportu zostały wykorzystane w naszym szkoleniu kadry managerskiej oraz były istotnym wsparciem w promowaniu kultury feedbacku i otwartej komunikacji.
Cieszę się, że takie badania się odbyły, bo pomogły działom HR lepiej odpowiadać na potrzeby Pracowników.
Wyniki tego raport powinni poznać polscy pracodawcy chcący konkurować na rynku pracy. Ważne jest, aby pracodawcy uwzględniali te zmieniające się preferencje i dostosowywali swoje strategie rekrutacyjne i oferty pracy do oczekiwań kandydatów. Praca nad budowaniem stabilnych relacji z pracownikami i oferowanie atrakcyjnych warunków zatrudnienia może pomóc przyciągnąć wysokiej jakości kandydatów i zatrzymać ich na dłużej.
Jak wynika z raportu, stoimy przed nowym obliczem polskiego rynku pracy, gdzie kandydat szuka stabilnego zatrudniania na długie lata, pracując w przyjaznej atmosferze z możliwością rozwoju swojego i organizacji. Wykorzystując tę wiedzę jako pracodawcy możemy stać się bardziej konkurencyjni na tak zmiennym rynku pracy, gdzie pracownik stanowi największą wartości, a zarazem najtrudniejszą do pozyskania i utrzymania w organizacji.
Raport „Atrybuty Atrakcyjnego Pracodawcy 2024”
Chcesz poznać pełen raport z badania za 2024 rok? Dane te pomogą Ci szybciej i dokładniej zweryfikować strategię komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej dla marki Twojego pracodawcy.
Spis treści raportu płatnego:
- Wstęp – Dlaczego to ważne, by poznać opinie kandydatów i pracowników
- Najwyżej cenione atrybuty przez kandydatów i pracowników w 2024 roku – lista top 3
- Najwyżej cenione atrybuty przez kandydatów w 2024 roku – lista top 3
- Najwyżej cenione atrybuty przez pracowników w 2024 roku – lista top 3
- Jak zmieniały się preferencje kandydatów i pracowników w ciągu ostatnich 3 lat (2022, 2023, 2024) – lista top 3 atrybutów emocjonalnych
- Jak zmieniały się preferencje kandydatów i pracowników w ciągu ostatnich 3 lat (2022, 2023, 2024) – lista top 3 atrybutów racjonalnych
- Najwyżej cenione atrybuty przez kobiety w 2024 roku – lista top 3
- Najwyżej cenione atrybuty przez mężczyzn w 2024 roku – lista top 3
- Najwyżej cenione atrybuty wśród kandydatów i pracowników w 4 kategoriach wiekowych (poniżej 30 lat; 31-40 lat; 41-50 lat, powyżej 51 lat) w 2024 roku – lista top 3
- Ocena atrybutu: ponadprzeciętna pensja
- Ocena atrybutu: udział w konkursach HR&EB
- Ocena atrybutu: organizacja angażuje się w działania CSR/ESG
- Ocena atrybutu: Rozpoznawalny pracodawca
- Ocena atrybutu: Dobra opinia na temat pracodawcy
- Lista top 3 atrybutów wskazanych przez respondentów w pytaniu otwartym
- Oczekiwania respondentów a cykl dystrybucji wiedzy w organizacji
Raport będzie dostępny 5 czerwca 2024. Raport w cenie kawy z ciastkiem 🙂
Warunki korzystania z raportu
- Z chwilą pobrania niniejszego raportu Pobierający uzyskuje prawo do wykorzystania raportu wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Pobierającego z wyłączeniem udostępniania raportu w całości, w częściach lub we fragmentach podmiotom trzecim.
- Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana, przechowywana w systemach, serwisach, bazach, wyszukiwarkach internetowych lub przesyłana, udostępniana w jakiejkolwiek formie lub za pomocą jakichkolwiek środków elektronicznych, mechanicznych, fotokopii, nagrywania lub w inny sposób bez uprzedniej pisemnej zgody autorki raportu.
- Cytowanie fragmentów raportu nie może zmieniać ich sensu, jest dopuszczalne wyłącznie w materiałach sporządzanych przez Pobierającego na własne potrzeby pod warunkiem opatrzenia cytowanych fragmentów „Julita Dąbrowska, Raport z badania atrakcyjności pracodawców w Polsce, 2023″ i podaniem adresu strony internetowej www.julitadabrowska.pl
Julita Dąbrowska
- ekspertka marketingu, PR, employer brandingu z ponad 25-letnim doświadczeniem,
- autorka dwóch bestsellerów „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce” oraz „Praktyka employer brandingu. Rozmowy z menedżerami”,
- absolwentka studiów doktoranckich w ALK oraz Szkoły Consumer Intelligence PTBRIO,
- przeprowadziła ponad 100 wywiadów z top menedżerami firm w Polsce,
- autorka raportu „Co czeka firmy w Polsce w 2020 roku” opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Interim Managerów w grudniu 2017 roku,
- autorka raportu z badania jakościowego 7 polskich software house’ów, opublikowanego w czerwcu 2019 roku, w którym opublikowano nowy model marki pracodawcy,
- autorka raportu „Oceń swojego szefa, oceń swoją szefową” z 2022 roku,
- doświadczony trener, ponad 6000 godzin szkoleniowych, wykładowca akademicki w ALK, SWPS, UE w Poznaniu i Uczelni Łazarskiego.