Nie każdy dzień pracownika wygląda tak samo. Analizując cykl życia pracownika, od zainteresowania potencjalnym pracodawcą, jego ofertą, po decyzję o rozstaniu warto zastanowić się jakie są kluczowe pytania z punktu widzenia budowania strategii employer brandingowej.
Można wyróżnić cztery etapy życia pracownika, czyli 4R:
- recruitment (rekrutacja),
- responsibility (odpowiedzialność),
- relationship (relacje) oraz jedna z dwóch opcji:
- rewarding (nagradzanie i kontynuowanie współpracy) lub resigning (rezygnacja i rozstanie z firmą).
Opiszę każdy z etapów.
Recruitment
- etap ten obejmuje proces gromadzenia informacji o rynku, o pracodawcach, wysyłki aplikacji, przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych, czas trwania staży, praktyk i terminowych umów o pracę, umów zleceń, aż po czas wprowadzania pracownika do firmy, czyli onboarding.
- Co myśli i czuje?Co jest naprawdę ważne? – Chce zdobyć pracę w wybranej firmie, zgodnie z wykształceniem, wiedzą, zainteresowaniami.
- Co słyszy? Jakie są informacje w mediach płatnych, własnych i pozyskanych? Weryfikuje zasłyszane informacje pochodzące z różnych źródeł oraz konfrontuje się z własnymi doświadczeniami.
- Co widzi?Jak wygląda oferta rynkowa? – Analizuje dane rynkowe (w tym wynagrodzenie i konkurencję) oraz ocenia swoje szanse.
- Jakie są jego obawy? Jak przebić się wśród innych kandydatów.
- Jakie są jego pragnienia? Korzyści? – Zdobyć pracę zgodnie z oczekiwaniami (branża, dział, stanowisko). Być spełnionym zawodowo.
Responsibility
- etap ten obejmuje czas samodzielnej pracy / powierzonych zadań, ponoszenia pełnej odpowiedzialności, a także czas bacznej obserwacji co tak naprawdę oferuje pracodawca (weryfikacja kultury organizacyjnej firmy, jej wartości oraz wszystkich osób w niej zatrudnionych).
- zazwyczaj mowa jest o okresie od 3. miesiąca pracy do 12. miesiąca pracy w nowej firmie.
Relationship
- etap budowania relacji między pracownikiem, współpracownikami oraz przełożonymi, a także innymi interesariuszami.
- ten etap dojrzałości zazwyczaj trwa od 1. do 3. roku pracy w nowej firmie.
Rewarding lub Resigning
- etap trudnych decyzji – albo plany dalszej współpracy pracownika i pracodawcy są spójne i umowa o pracę jest kontynuowana (nawet gdy jest to tylko dlatego, że stała praca daje poczucie bezpieczeństwa), albo strony decydują o rozstaniu (także ze względów rynkowych – likwidacja stanowiska, pogarszająca się pozycja firmy, fuzje / przejęcia lub nawet bankructwo).
- według badań znacznie częściej dochodzi do sytuacji, kiedy pracownik decyduje się odejść z powodu złych relacji z przełożonym lub ze współpracownikami.
Wazne:
Według AON Hewitt [1] w 2012/2013 roku polskim pracownikom zależy na (motywuje): | |||||
Wiek: 25-29 Adekwatność płacy |
Wiek: 30-34 Orientacja na ludzi |
Wiek:35-44 kariera |
Wiek:45-54 uznanie |
Ponadto każdy pracownik od 2. etapu czyli od etapu responsibility sprawdza czy firma jest stabilna i daje gwarancję bezpieczeństwa? Czy coroczna ocena pracownika będzie pomyślna? Jak wygląda rozwój pracownika, czy jest zgodny z wymaganiami pracodawcy i trendami rynkowymi? Jak kształtowana jest kultura organizacyjna? Czy wartości firmy są szanowane? Kim są współpracownicy i czy uda się zbudować zdrowe relacje?
Analizuje dane rynkowe, dba o rozwój własny, śledzi trendy rynkowe i weryfikuje je ze swoimi kwalifikacjami i kompetencjami (wartości, postawa, zachowania).
[1] Prezentacja firmy AON Hewitt wygłoszona w trakcie konferencji „Wyzwania biznesu – odpowiedzi HR” – zorganizowanej przez Akademię Leona Koźmińskiego, 19.06.2013.
[2] Prezentacja firmy AON Hewitt wygłoszona w trakcie konferencji „Wyzwania biznesu – odpowiedzi HR” – zorganizowanej przez Akademię Leona Koźmińskiego, 19.06.2013.
Polecam Twojej uwadze:
- cykl artykułów na temat EVP
- cykl artykułów na temat kultury organizacji