4M nowa reguła Ala Riesa
Dla wielu złota reguła marketingu-mix tj. 4P jest nieśmiertelna.
Opracowana w 1960 roku przez Jerome’a McCarthy’ego porządkowała sposób myślenia marketerów.
Ale ma jedną wadę, nie uwzględnia zmian na rynku mediów, a przede wszystkim rewolucji jaką wywołał internet. Zakładała, że w centrum uwagi jest produkt, a marketerom chodzi przede wszystkim o wsparcie sprzedaży, co oznacza, że trzeba skupić się na relacji ceny do jakości.
Przez lata reguła 4P ewoluowała – myślę o 4C, 4R, 4E
Czas poznać i zacząć stosować uaktualnioną wersję, opracowaną przez znanego marketera Ala Riesa (m.in. autora książki 22 prawa marketingu).
Autor proponuje regułę 4M i postuluje by działania marketerów skupić wokół 4 kroków: merchandise, market, media, message.
O co chodzi?
- Merchandise w języku angielskim oznacza TOWAR, a więc to, co chcemy zaoferować. Może to być nie tylko produkt czy usługa, ale także firma, organizacja pozarządowa, idea lub praca.
- Market – to słowo zostało użyte w znaczeniu grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć i przedstawić naszą ofertę.
- Media – czyli jakimi kanałami komunikacji chcemy dotrzeć do grupy docelowej. Obecnie mówimy o trzech grupach mediów: płatnych, własnych i pozyskanych. W każdym z nich marketer pełni inną rolę i w inny sposób koordynuje.
- Message – czyli komunikat, który chcemy przekazać. Im krótszy tym lepszy. To powinno być jedno zdanie, które definiuje daną markę, przyciąga uwagę odbiorcy i wyróżnia markę spośród wielu innych.
Oto moja propozycja, jak przetłumaczyć na język polski nową regułę Ala Riesa:
Merchandise | zamienia się w: | Koncept organizacji, praca w organizacji |
Market | Klient lub Kandydat | |
Media | Kanał przekazu | |
Message | Komunikat |
Te wskazówki pomogą Ci w przygotowaniu strategii komunikacji pracodawcy, w tym w przygotowaniu i realizacji kampanii wizerunkowych czy kampanii rekrutacyjnych.
Wielokrotnie powtarzany błąd to skupienie się na przygotowywaniu komunikatów do social mediów – FB, LN, IG, Tik-Tok oraz zapominanie o prezentacji organizacji.
Prezentacja organizacji może mieć formę nawiązania do misji, wisji czyli sensu jej działania, ale także do tradycji, do jej wartości i do jej wyróżnialności czyli propozycji EVP.